Regionala aktiviteter

Omställning – vägen till ett hållbart samhälle

Foto: Elin Ekman och Britta Johansson

Välkommen till årets kretskonferens i Ljungskile den 4 till 5 oktober!

Klimatförändringar, ekosystem i obalans, utarmning av naturresurser och sociala orättvisor. Att dagens samhälle är ohållbart är de flesta överens om, men hur kan vi göra istället?

Forskaren och författaren Björn Forsberg som bland annat skrivit boken Omställningens tid – tillväxtens slut och jakten på en hållbar framtid kommer att både föreläsa och hålla i en workshop på temat Omställning.

Johanna Sandahl, vice ordförande i Svenska Naturskyddsföreningen, kommer att prata om hållbar matproduktion och konsumtion.

Elinor Askmar från Omställningsrörelsen kommer att berätta om olika omställningsinitiativ i Västra Götaland.

På lördagen erbjuds även ett ypperligt tillfälle att dela med sig av erfarenhet till – och lära sig av – varandra. Håller ni på med något spännande projekt i din krets som du kan tänka dig att berätta lite för oss andra om? Tveka inte att kontakta regionkansliet!

När och Var? Den 4-5 oktober på Ljungskile Folkhögskola. Vi startar kl 18.30 på fredagen, och konferensen avslutas kl 17.00 på lördag.

Var bor jag? Den som vill bor i dubbelrum på Ljungskile folkhögskola.

Vad kostar det? Bor du i Bohuslän, Skaraborg eller Norra Älvsborg och deltar som representant för din krets betalar du endast 150 kr för hela konferensen inklusive boende och mat. Övriga deltagare, samt deltagare från södra Älvsborg, betalar 550 kronor. Deltar du bara under lördagen är kostnaden 350 kronor.

Anmäl dig här! Senast den 18 september vill vi ha din anmälan.

Vid frågor eller synpunkter, kontakta Maria Adervall Berglund på regionkansliet, tel: 0723-09 79 89.