Inbjudan till kurs i naturvårdsarter för skog

Biologisk mångfald i förbisedda skogstyper i södra Sverige

5 – 6 oktober, Skövde

Välkommen på två härliga dagar där vi ute i skogen lär oss känna igen skyddsvärda biotoper och naturvårdsarter!

Preliminära exkursionsmål
Sandiga tallskogar
1) Flygplatsskogen Skövde
2) Skogar vid Västra Skogsrovägen – Södra Ryd
3) SÖ om Backen, Fushult – Brevik s:n, Karlsborg
Näringsrika sumpskogar
1) Skogar vid Västra Skogsrovägen – Södra Ryd
Triviallövskogar
1) Borgundabergets platå
Strandskogar
1) Holma vid Östen

Kursledare:

Leif Andersson, Pro Natura (Huvudledare)
Naturvårdsbiolog och växtekolog som arbetar främst med inventeringar. Botanik i de flesta områden. Projektledning. Metodikutveckling. Undervisning. Lövskog. Datafrågor, GIS. Har bl.a. varit verksam som svensk projektledare för nyckelbiotopsinventeringarna i Estland och Litauen och som projektledare för inventering av biologiskt värdefull skog i västra Ryssland. Medverkat i arbetsgruppen som tagit fram den svenska NVI-standarden. Har under hela sitt liv inventerat skog på ideell basis.

Rolf-Göran Carlsson, Pro Natura
Har i många år arbetat som arbetsledare för RÄFS Naturvårdsarbeten och ledde ett arbetslag som sköter naturreservat och andra skötselkrävande områden i Skövde kommun med omgivningar. Aktiv också med mykologi och ansvarig för Västgötabergens Svampklubbs databas över svampfynd. Inbiten amatörbotanist. Har inventerat sedan 1970-talet, och har ett särskilt intresse för (ved)svamp och skog.

Kurt-Anders Johansson, Pro Natura
Arbetar huvudsakligen som verksamhetsledare inom RÄFS Naturvårdsarbeten. Han har ett stort kunnande och engagemang inom mykologi och är sedan mer än 25 år ordförande i Västgötabergens Svampklubb. Sedan många år verksam också med kärlväxtbotanik och ornitologi. Har under lång tid inventerat växter och svamp.

Boende:

Vandrarhem på Billingens Stugby. Vi bor på vandrarhemmet som hör till Billingens stugby, ett enklare boende med två – och fyrbäddsrum och våningssängar. Toalett och dusch finns på de flesta rum, annars i korridor utanför rummet. Ta med egna lakan och handduk.Det går inte att ta med sig hund då hela vandrarhemmet är djurfritt.

Mat:

Vi ordnar med fältlunch på lördag, middag på lördagskvällen, frukost och enklare fältlunch på söndagen.
Lunch och middag på lördagen kommer från Mattias Mat.
Ta med egen termos, matlåda, mugg och bestick.

Kurskostnad:

Mat och logi fredag – söndag 1 000 kr
Mat och logi lördag – söndag 900 kr
Utan logi 500 kr

Anmälan:

Du anmäler dig via den här länken

Max 22 deltagare och först till kvarn gäller.
Sista anmälningsdag 30 september – inbjudan gäller medlemmar i Naturskyddsföreningen boende i Västra Götaland eller Halland

Din plats är bokad när betalning har skett till Hallands Naturskyddsförening
Bg 530-4126 eller Swish 123 325 7011
Märk din betalning med namn och kurs

Program:

Fredag

19:00 För den som har långt att åka finns möjlighet att bo över från fredag. Vi bjuder på kvällsmacka och frukost lördag morgon.

Lördag

Start kl. 10.00 vid Billingens Stugby för de som har egen bil.
Tåg anländer 10.18.* De som kommer med tåg hämtas upp vid Skövde Centralstation

Skogar vid Västra Skogsrovägen – Södra Ryd, Tallskog vid Skövde Flygplatsen, Holma vid Östen

Åter kl.16
Kaffe och dusch

17–19
Föreläsning med Leif Andersson
1) Verktyg för att identifiera/lokalisera skyddsvärd skog (Skogsmonitor och Per Angelstams kartverktyg) – att ligga steget före.
2) Hur är olika skogstyper representerade i den skyddade skogen
3) Naturvärden (arter, element, strukturer) i sandiga tallskogar, triviallövskogar, sumpskogar (både barr och löv), strandskogar.

Ca kl. 19
Middag

Söndag

Frukost och göra matsäck

Avfärd

9:30–15:00
Borgundabergets platå, SÖ om Backen, Fushult – Brevik s:n, Karlsborg
Gemensam bilfärd mot Skövde station, tåg 15.38 mot Göteborg.

*Resa kollektivt från Göteborg med tåg till Skövde tar ca 1 h och 20 min. Vi samåker för att komma till våra besöksmål. För mer information om kollektivtrafiken gå till www.vasttrafik.se

Frågor?

Kontakta Maja Ryberg 072 – 309 79 89