Kampanjknappar – Kalhygge? Nej tack

Kampanjknappar Kalhygge? Nej tack.

Den nu rådande skogsbruksmodellen – där vi kalhugger mer och mer av våra skogar för att kunna odla gran och tall som om de vore jordbruksgrödor – innebär en katastrof för både klimatet och den biologiska mångfalden. Det är dags att visa vad vi tycker om det!

Två olika knappar – två budskap

Arga stubben
När man kalhugger en skog försvinner inte bara träden man hugger ner, utan även de flesta andra växter och djur, mossor och lavar, insekter och andra kryp som levde på platsen. Och nere i marken dör mykorrhizan, som var trädens och svamparnas gemensamma nätverk för transport av näring och information. Kolet som var bundet där läcker nu ur marken, och det mesta av det kol som fanns i träden försvinner även det, efter en kort sväng som toapapper, wellpapp eller flis, ut i atmosfären. Vi måste fatta att vi inte kan fortsätta så här, det måste finnas bättre sätt att bedriva skogsbruk. Arga stubben har fått nog – stubbar i alla skogar, förena er!

Levande skog
Lika avgörande som klimatet för vår framtid är den biologiska mångfalden. Väven av alla kända och okända organismer, som utgör ekosystemet planeten Jorden, är en ömtålig teater. I den har minsta kryp en roll att spela. Även vi människor är invävda i det intrikata samspelet, för hur skulle vi klara oss på en blank planet? Luften vi andas och vattnet som vi består av, och allt annat vi behöver, kommer från naturen. Men vi roffar åt oss utan hejd och måtta, och det har nu gått så långt att vi allvarligt har rubbat balansen. Vi måste lära oss förstå att en granodling är en massa träd, men inte en skog. Det är så mycket som saknas där för att helheten ska fungera. Träden måste få bli gamla och dö i sin egen takt för att alla oumbärliga insekter och lavar och svampar ska kunna leva där och göra sitt jobb, det som de är så bra på. Varenda kotte är viktig!

Så här beställer du knapparna!

Knapparna är 43 mm i diameter, klassiska plåtknappar med säkerhetsnål på baksidan. Du beställer dem genom att fylla i vårt beställningsformulär med namn, adress, mailadress och antal knappar av varje motiv – ”Arga stubben” respektive ”Levande skog”.

1-6 knappar – 30 kr
7-10 knappar – 60 kr
11-20 knappar – 120 kr

Du betalar med Swish till 123 626 51 77, eller till BG 444–3198. Skriv ”Kalhygge nej tack” som meddelande.

Pengarna går direkt till kampanjen – tillverkning av knappar, porto med mera – så att vi kan fortsätta att sprida budskapet. Om du samtidigt vill stödja kampanjen med en slant, kan du helt enkelt öka på summan med valfritt belopp.

Och om du vill beställa extra många knappar, kanske till ett event eller liknande, är det bara att höra av sig – kontaktuppgifter finns längst ner på sidan.

Välkommen med din beställning – nu kör vi!

Stöd kampanjen med en gåva

Vill du stödja kampanjen? Gör det gärna med en gåva via Swish till 123 626 51 77, eller till BG 444–3198. Skriv ”Kalhygge nej tack” som meddelande. Tack på förhand!

Packa knappar

Vi packar knappar så fort vi hinner med hänsyn till våra ordinarie arbetsuppgifter, men behöver också hjälp av frivilliga. Om du har en stund över och vill hjälpa till med att stoppa knappar i kuvert, sätta på frimärken och adresslappar, är du välkommen att höra av dig till oss på kansliet! Vi håller hus på Första Långgatan i Göteborg.

Lär dig mer om skog och skogsbruk

SVT
Slaget om skogen, serie i 7 + 3 delar.

Filmer
More of everything, producerad av Skydda Skogen och Greenpeace. Fritt på YouTube.
Om skogen, Helion film, turnerar + hyr/köp på Vimeo.

Journalisten Lisa Röstlund avslöjar skogsindustrin i mängder av DN-artiklar och boken Skogslandet.

Naturskyddsföreningen om skog och skogsbruk:
Sanningen om den svenska skogen
Det skogsbolagen inte säger i sina reklamfilmer
Vanliga frågor om skog och skogsbruk

Föreningen Skydda Skogen
Jobbar kunnigt och oförtrutet med att bemöta flödet av påståenden från skogsindustrins propagandamaskin. Har en faktaspäckad webbsida och en livaktig och folkbildande Facebookgrupp.

Lyssna på intressanta föredrag om skog i vår YouTube-kanal.

Engagera dig för skogen

Naturskyddsföreningen – Sveriges största miljöorganisation. Ta kontakt med lokalföreningen där du bor, kanske finns det skogsengagerade eller till och med en skogsgrupp i din trakt. Har också ett rikstäckande skogsnätverk, och bor du hos oss i Västsverige kan du gå med i Skogsnätverk Väst.

Fälbiologerna – Naturskyddsföreningens ungdomsorganisation, för alla mellan 6 och 25 år som vill lära sig om naturen och att driva miljöfrågor. Är kända för sina aktioner för att rädda hotad natur.

För dig som är medlem i Naturskyddsföreningen finns internt i Naturkontakt en diger verktygslåda för skogsaktiva.

Levande skog och kalhygge.

Kampanjmärken ”Kalhygge? Nej tack” – idé och formgivning: Ola Freijd
foto: Ola Freijd