Kretskonferens 24-26 oktober: Skogen

Med utgångspunkt från Skagagården har vi Tivedsskogarna runt oss, vilket ger oss perfekta möjligheter att utforska det som brukar kallas ”Sveriges sydligaste vildmark”.

Helgen bjuder på mycket kunskap kring skogen, skogsvård och skogsskötsel, men även gott om tid för trevligt umgänge för alla föreningsaktiva i vår stora region. Vi kommer diskutera hur reservat och nationalparker påverkas av angränsande skogsbruk, vi får veta mer om rovdjuren i Tiveden och vad en besiktningsperson gör, och vi får höra goda exempel från lokala kretsar i regionen om hur de arbetar med skogsfrågor. Under söndagen deltar även Naturskyddsföreningens ordförande, Johanna Sandahl. Vi ser kort sagt fram emot en trevlig helg med många givande samtal – välkommen!

När?

24:e oktober kl 18.30 till 25:e oktober kl 17.30, eller 26:e oktober  kl 14.00 om du vill delta på den guidade turen till Tivedens nationalpark

Program:

Program kretskonferens 2014 Tiveden

Ur programmet:

Föredra i fält Foto Kajsa Grebäck

Martin Jentzen, mitt i bilden, är konsult inom strategiska skogsbruksfrågor och naturnära skogsbruk. Martin kommer på kretskonferensen prata om skogen och hållbart skogsbruk.

Anders Tivell, till höger om Martin i bilden, berättar om naturkänslan som utgångspunkt för arbetet med skogen, om ecocide, och om den stora nyttan av buffertzoner.

Varg_420_281

Besiktningsman Gillis Persson berättar om sitt arbete och rovdjuren i Tiveden.

Lindberga Olov Holmstrand

Olov Holmstrand guidar oss i Lindberga naturreservats vulkaniska landskap

Boende och mat:

Boende sker i första hand i flerbäddsrum på Skagagården. Ta med egna lakan. Möjlighet finns även att låna tält, eller sätta upp eget tält på området. Vid boende i tält, medtag sovsäck och liggunderlag.

All mat under konferensen är lakto-ovo-vegetarisk.

Anmälan och anmälningsavgift:

Anmälningsavgiften är 100 kr/dag för dig som representerar din krets. Är du inte kretsrepresentant betalar du 300 kr/dag om du kommer från en krets i Västra Götaland, och 500 kr/dag om du kommer från Halland. Ofta kan din krets hjälpa dig med en del av kostnaden, prata i så fall själv med kretsen. Kontaktuppgifter till din krets hittar du här! Information om var och hur du sätter in anmälningsavgiften får du efter anmälan.

Anmäl dig här!

Hitta hit:

Närmsta tågstation finns i Töreboda. Hitta din resa på www.resrobot.se. Från Töreboda samåker vi till Skagagården. Tar du egen bil, se nedan. Tänk på att samåka i så stor utsträckning som möjligt!

Skagagården ligger ca 11 km norr om Undenäs i Karlsborgs kommun. Karta och vägbeskrivning hittar du här:

Skagagården

Frågor?

Praktiska frågor kring boende, lokal etc: Ulla Kjellander, tel. 0702-135197, e-post: kjellander(a)ebrevet.nu

Övriga frågor: Klara Jansson, regionkansli Väst, tel. 0723-097989, e-post: kansli.vast(a)naturskyddsforeningen.se

Välkommen!

Träd

Denna konferens anordnas i samarbete med