Upptakt Miljövänliga veckan

Välkomna till en fullspäckad dag i Göteborg med gott fika, trevliga människor och viktiga fakta! Under dagen får du alla verktyg du behöver för att göra en bra kampanj i din kommun!

Årets tema är:

100 procent ekologiskt

MVV upptakt 2013

Vad är egentligen sanningen – är ekologiskt lyxmat få förunnat?
Kan vi i Sverige klara vår matförsörjning utan bekämpningsmedel och konstgödsel?
Är det möjligt för bönderna i Syd att klara sin försörjning med ekoodling?
Vad gör vi för att försäljningen av ekologiska varor skall ta ett rejält kliv uppåt?
Hur kan vi få dem som handlar ekologiskt ibland att göra det till en vana?

Naturskyddsföreningens årliga kampanjvecka handlar i år om att lyfta blicken och ta språnget – att tänka tanken att 100 procent ekologiskt är möjligt. Upptakten ordnas för Naturskyddsföreningens medlemmar i Västra Götalands och Hallands län, men alla som vill vara med och göra något under Miljövänliga veckan är välkomna!
Preliminärt program 10.00  Kaffe, introduktion
10.30                    Fakta kring ekologisk odling i Sverige och i syd
11.30                    Fördjupning
12.00                    Lunch
12.50                    Kampanjmaterial och aktiviteter
13.20                    Kaffe och gruppdiskussion vad vill vi göra på hemmaplan?   Skall vi samordna något?
14.00                    Återkoppling av gruppdiskussionerna
14.15                    Inte bara honung
Ett föredrag om stadsbin, Andrés Amaya, Beepartners, www.beepartners.se
15.15                    Avslutning Från riksföreningen medverkar Jessica Andréason, kampanjledare Ekokampanjen och Miljövänliga Veckan

Praktiskt
Plats: Rambergskyrkan, Övre Hallegatan 27, Göteborg
Vägbeskrivning: Spårvagn 5, 6, 10 och 13 till Wieselgrensplatsen. Gå genom tunneln mot Rambergsstaden, vänster, följ gatan till nästa korsning. Då ser du kyrkan till höger.  Det är en promenad på ca 250 m.
Mat: Lunchen kommer att serveras i samma lokal. Det blir en vegetarisk soppa med bröd.  Vi lagar till den på plats och kommer förstås att använda ekologiska produkter.
Kostnad: Träffen är gratis.
Anmälan: Senast 19 augusti till Siv Hansson, e-post: siah42@hotmail.com   telefon: 0703- 577825
Frågor:
Om själva träffen kontakta Siv, se ovan.
Om resor, ersättningar osv. kontakta respektive länskontakt:
Bohuslän – Göran Sunnergren, goran.sunnergren@naturskyddsforeningen.se, 031- 511224
Norra Älvsborg – Rune Elisson, rune.elisson@telia.com
Södra Älvsborg – Ingegerd Borg-Saviharju, ibosav@msn.com, telefon: 0702- 09 44 87
Skaraborg – Ulrika Ganning, uganning@gmail.com, telefon 0766-233 086
Halland – har ingen länskontakt, kontakta din krets eller länsförbundet