Mathantverksdagar och SM i mathantverk i Borås

Den 17–18 oktober pågick mathantverksdagarna och SM i mathantverk i Åhaga i Borås. I den gamla lokverkstaden som byggdes 1904 samlades mathantverkare och tävlande från hela landet, alla med den gemensamma faktorn – sin passion för mat. Naturskyddsföreningen var på plats och samverkade i en monter tillsammans med Klimatomställning Borås. Besökarna stannade till och gjorde vårt kluriga ekoquiz och de kunde också med hjälp av vår kalkylator på nätet räkna ut hur stor ekoeffekt man kan uppnå genom att byta ut olika produkter hemma mot ekologiska.

Ett annat samtalsämne vi hade i montern var föreningens nya jordbruksrapport där man kan läsa om vår syn på lantbruket och samhället. Vi fick också chansen att prata om rapporten med flera representanter på mässan, bland annat LRF, Jordbruksverket, RISE och ett trevligt besök i montern av Rekoringarnas grundare från Finland – Thomas Snellman. Vi deltog också på flera seminarier och i juryn för bedömning av årets mathantverk.

Under SM i Mathantverk tävlade 200 mathantverkare från hela Sverige med över 600 produkter i 40 klasser – rekordsiffror! Västra Götaland dominerade dessutom i medaljregnet och tog hem hela 65 medaljer i olika valörer – så roligt! SM i Mathantverk ordnas årligen av Eldrimner, Nationellt Center för Mathantverk.

Naturskyddsföreningen vill gratulera alla tävlande samt utställarna för deras fina mathantverk och för den inspiration till matglädje i köket det gav oss. Vi vill också tacka besökarna för ert engagemang vid montern. Det blev många givande samtal och efter mathantverksdagarna i Borås tror vi ännu starkare på att det är tillsammans vi skapar den handlingskraft som behövs för att påverka politiska beslut på lokal, nationell och global nivå. Det är tillsammans vi har kraft att förändra!

//Naturskyddsföreningen Kansli Väst, Södra Älvsborg, Riksföreningen och Klimatomställning Borås.