Webbinarium – Europas Gröna Dröm: Från Vision till Verklighet

Torsdag 8 februari kl: 19.00- 20.30

Obs! Anmälan krävs för att få länk!

2019 lanserade EU-kommissionen den europeiska gröna given som ska göra Europa till världens första klimatneutrala världsdel. Det innebär exempelvis att utsläppen ska minska till nära noll senast 2050, resursförbrukningen ska begränsas samt att våra ekosystem och den biologiska mångfalden ska värnas och skyddas. Under de senaste fem åren har EU-kommissionen lagt fram flera strategier och lagstiftningar som påverkar svenskt skogsbruk och arbetet med att stärka den biologiska mångfalden.

Under föreläsningen kommer David Erlandsson, EU-strateg på Naturskyddsföreningens rikskansli berätta varför de gröna frågorna har varit så prioriterade de senaste fem åren och vad som står på spel inför EU-valet den 9 juni i år. Jörgen Sundin, Sakkunnig Biologisk Mångfald på Naturskyddsföreningens rikskansli kommer sedan förklara vad EU:s strategier och lagstiftningar innebär för Sverige och hur det kan komma att påverka det svenska arbetet med att restaurera och skydda värdefull skog och biologisk mångfald.

Anmäl dig här för länk!

David Erlandsson, EU-strateg