Välkommen på läger i sommar!

Tillsammans med vår barn- och ungdomsverksamhet Natursnokarna bjuder Naturskyddsföreningen Kansli Väst in till ett läger på Härsjönäs lägergård intill Lilla Härsjön strax utanför Lerum.

När: Fredag – söndag 19 -21 juli
Var: Härsjönäs lägergård vid Lilla Härsjön, Lerums kommun

I Natursnokarna upptäcker vi naturen tillsammans på ett enkelt och lekfullt sätt. Det kan vara allt från att bygga skogshinderbanor till att lära oss om trädens knoppar, eller vilka vilda växter som är ätbara. Vi upptäcker, upplever och tar in kunskap om naturen och blandar med skapande på flera olika sätt.

Dagarna är uppdelade i olika pass som du själv väljer. Vi utforskar naturen omkring oss – i strandkanten och i skogen. Vi tittar kanske på mossor/lavar och småkryp, vi badar snorklar och paddlar. Vi leker och lär oss nya övningar. Dessutom har vi kvällar runt brasan.

För vem?
Barn mellan 5–12 år och deras vuxna/familjer boende i region väst och Halland. Alla barn ska ha en vuxen med sig. Givetvis är du medlem i Naturskyddsföreningen! Är du inte redan det kan du enkelt bli det här.

Tider
Vi startar ca kl. 15.00 på fredagen och avslutar kl.15.00 på söndagen. Program med tider och aktiviteter skickas ut några veckor innan lägerstart.

Lägergården
Vi kommer vara på Härsjönäs lägergård utanför Lerum. Gården ligger vid Lilla Härsjön, bara ett tjugotal meter från vattnet och vår egen badplats med badbrygga. Det finns en stor öppen gräsyta framför huset att slå upp sitt tält på, och en spännande skog att utforska.

Mat
All mat ingår i lägeravgiften. Maten är vegetarisk eller vegansk och lagas på plats av våra duktiga lägerkockar.

Lägerledning
Huvudledare för lägret i år är Erika Tyrberg tillsammans med Maja Ryberg och Elin Winberg. Erika håller sedan flera år tillbaka i utbildningarna till snokledare, Maja och Elin jobbar med Natursnokarna på Kansli Väst.

Aktivt deltagande
Våra läger bygger på samskapande, det betyder att du som vuxen är du med och bidrar till programmet genom att hålla i en aktivitet, på egen hand eller tillsammans med någon. Du behöver varken ha lett grupper tidigare eller kunna särskilt mycket om naturen. Våra erfarna ledare hjälper dig att hitta en aktivitet som passar både dig/er och lägret. För mer info, var med på vår digitala infoträff.

Infoträff om samskapande och att hålla en aktivitet
Med huvudledare Erika Tyrberg
Onsdag den 29 maj kl. 18 – 18:30 via Zoom

Anmäl dig till infoträffen här

Pris
Lägret kostar 300 kr per vuxen och 50 kr per barn. I priset ingår mat, tältplats och alla aktiviteter. Sista anmälningsdag är den 15 maj.

Anmäl dig här

Betalning
Lägeravgiften betalas in till Naturskyddsföreningen Kansli Väst.
Bankgiro: 444–3198
Swish: 123 626 51 77
Märk din betalning med ditt namn + Härsjönäs
Sista inbetalningsdag är den 22 maj.

Tänk på att anmälan är bindande. Vid avanmälan mindre än två veckor innan lägerstart behöver särskilda skäl anges för att få lägeravgiften tillbaka.

Vid frågor, kontakta oss på Kansli Väst
kansli.vast@naturskyddsforeningen.se
Eller ring:
Maja Ryberg tel 0723-097989 eller
Elin Winberg tel 0739-820246

Mer information om Natursnokarna finns på Naturskyddsföreningens hemsida.

”Natursnokarna leker lär, hjälper naturen och bara är”