Fira Biologiska mångfaldens dag tillsammans med oss!

FN har utsett 22 maj till den internationella dagen för biologisk mångfald. Syftet är att uppmärksamma en av vår tids viktigaste frågor – artrikedomens betydelse för allt liv på planeten.

Här är några aktiviteter som sker i Region Väst, nära eller på Biologiska mångfaldens dag:

Gökotta på Orust

Söndagen den 20 maj klockan 06.00 träffas vi på parkeringen vid Hällevikstrands kyrka. Kent Johansson tar oss ut på en morgontur som så mången gång tidigare. Ni som inte varit med förut – det är verkligen värt besväret att kravla sig ur sängen och hänga med. Inget går upp mot en fika efter halvannan timme med göken hoande i väster. Eller kanske en Steglits som på teckningen nedan, vilken prydde omslaget till nummer 1/87 av Naturskyddsföreningens på Orust tidning Naturbladet.

Som sagt, ta med fika och gärna också en kikare i ryggsäcken. Upplysningar: Kent Johansson 072 540 82 54

Naturskyddsföreningen i Strömstad planerar följande aktiviteter runt Biologiska mångfaldens dag

19 maj Växtvandring med Evastina Blomberg (Bohusläns flora), samling Naturum Kosterhavet 11:15 – 14:30 (anpassat båttider)

20 maj Fågelmorgon med Martin Kvarnbäck, Kockholmen, Rossö 08:30-10:30

22 maj Grodsafari med Ivan Kvarnbäck, samling Rossö Skola 19:30-21:00 ca

Alla tre aktiviteterna sker i samarbete med Naturum Kosterhavet.

Naturskyddsföreningen i Mariestad inventerar en ö i Tidan, Kottholmen den 22 maj

Detta för att kunna göra en fullständigare lista över de arter som finns på ön. Föreningen har under tidigare år röjt och öppnat under ekar och andra lövträd för att de inte skall kvävas av gran och tall, detta har medfört en rikligare flora då mer ljus kommer ner till botten floran och marken blir bättre av löven. Mångfalden har ökat och föreningen vill registrera detta.

Naturskyddsföreningen i Tidaholm har vandring  i Hyltans naturreservat med Lars-Göran Lindgren.

Datum: 22 maj

Ansvarig: Björn Pettersson. Tfn: 070 544 20 61

Biologiska mångfaldens dag i stan! Naturskyddsföreningen i Skövde

Tisdag 22 maj kl 19.00, samling utanför S.t Helena Kyrka.

Vilka spännande arter kan man hitta i centrala stan? Ofta finns här mer här än man tror, och hur är det egentligen att bo i stan som djur eller växt?

Ansvariga: Manne Ryttman 070-31 74 552 och Kurt-Anders Johansson 070-6301736

Småkrypssafari med Färgelanda Naturskyddsförening den 22 maj

kl 18.30 – 20.30 samling Genevis parkering i Högsäter

Vi håvar i Valboån och ser om vi kan finna kryp som trollsländelarver, dykarbaggar och buksimmare. Ta på stövlar, ta med fika, barn och barn-barn.

Kontaktperson Barbara Sandell 0703 490093

Promenad med fokus på biologisk mångfald, ätliga växter, hållbarhet och omställning, samt ha det trivsamt tillsammans. Uddevalla Naturskyddsförening

Anmälan till Maria: 0735- 823 176 eller Karin: 0763- 27 1959.

Samling på Mollöns P-plats tisdag 22/5 klockan 18

Ta med egen fika.