Tips till krets och länsförbund för mer aktivitet

Den här guiden syftar till att vara kort, koncis och hjälpa kretsar/länsförbund med deras största utmaningar. Den är också ständigt under utveckling och uppdatering. Vi utgår från medlemsundersökningen, resursutredningen (sida 37), föreningsbarometern och personlig kontakt med kretsar/länsförbund när vi gör våra antaganden kring vad dessa utmaningar är.

Vi ville göra den här guiden så kort och koncis som möjligt. Ni får bedöma huruvida vi har lyckats. Om du som föreningsaktiv tycker att guiden har brister eller inte vet hur du ska göra så får du gärna höra av dig!

Folkrörelsens största utmaningar är:

  1. Hitta fler aktiva medlemmar.
  2. Svårt att få ihop styrelse/föryngring.
  3. Nå ut till allmänheten.

Nr 1 och 2 är de största utmaningarna och har uppenbart med varandra att göra. Det är alltså det som de flesta föreningsaktiva svarar i de undersökningar som vi har tagit del av. Det är också det som de flesta nämner när vi frågar om deras utmaningar. Så detta är ett konstant samtalsämne.

Stor potential till förbättring!

Medlemsundersökningen visar att de flesta medlemmar får info om föreningen från Sveriges natur och utskick på epost. Den visar också att många fler vill vara aktiva i föreningen. Vi vet att många kretsar skickar epost till sina medlemmar men det är långt ifrån alla. Och det är långt ifrån alla som får ut sina programblad till sina medlemmar. Så det finns stor potential!

Så vad kan kretsar/länsförbund göra för att få mer kontakt med sina medlemmar?

Vi tänker att det viktigaste vi kan göra är att locka så många medlemmar som möjligt till våra aktiviteter. När de väl är där så är det kretsarnas/länsförbundens ansvar att ta hand om medlemmen och få hen att känna sig välkommen. Tips på hur man får medlemmar att känna sig välkomna kommer längre ner på den här sidan. Listan som följer här är hierarisk med avseende på hur vi tror att folk hittar till aktiviteter.

Med hierarkisk menar vi att om ni har begränsat tid och vill få så mycket medlemskontakt som möjligt så rekommenderar vi att gå steg för steg. Nr 1 är vad vi tror ger bäst medlemskontakt/timme som ni spenderar på att skapa kontakt. Hinner ni/orkar göra allt så är det såklart jättebra!

  1. Skicka programblad/epost till era medlemmar regelbundet. Traditionellt har många kretsar skickat ut ett fysiskt vår- och ett höstprogram med hela terminens aktiviteter. Om ni har aktiviteter varje månad så skicka epost varje månad. Det kan vara rätt enkelt att kopiera och klistra texten för själva aktiviteten in i mejlet.Om ni inte har aktivitet varje månad så kan ni skicka inför varje aktivitet eller skicka ett på våren och hösten till de medlemmar som har angett epost adress. Behöver ni hjälp med att skriva ut etiketter eller hitta medlemmarnas kontaktuppgifter? Kontakta oss på kansli väst! Mer info om nyhetsbrev. 
  2. Ha ett standard välkomstmail eller brev som ni kan skicka till nya medlemmar. Nya medlemmar får mail och brev från riksföreningen men det är ju ni ute i kretsarna som har bäst koll på er verksamhet. Så om ni har resurser så tror vi att ett mer ”personligt” mail från lokalföreningen gör mycket för en ny medlem.
  3. Svara på mail, telefon och sms från medlemmar så fort som möjligt! Enligt volontärbyrån har man ett kort fönster att svara på folk som vill engagera sig. Sida 15 här.
  4. Evenemang och annonser på sociala medier. Har ni god ekonomi så är annonser på tex Facebook ofta billiga och effektiva!
  5. Tänk långsiktigt. Ha gärna återkommande evenemang. Klädbytardagen. Miljövänliga veckan. Skogsdagarna. Biologiska mångfaldens dag. Vårvandring. Höstvandring. Adventsvandring. Finns lång lista på Temadagar med naturtema 2025. Osv!
  6. Trädgårdsmässor är ett enkelt sätt för att få kontakt med medlemmar. Det arrangeras oftast av andra aktörer och föreningen kan få plats där. De brukar också vara återkommande.

Hur välkomnar vi våra medlemmar till den aktiva gemenskapen?

När medlemmar kommer på aktiviteter är det såklart lika viktigt i hur man tar emot dem. Aron Schoug har hållit en föreläsning för Naturskyddsföreningen om vad vi kan tänka på för att få medlemmar att engagera sig och sen vara motiverade att fortsätta. Hans bok finns förkortad här.

Inspiration för fler aktiva medlemmar. 

Arvikakretsen har lyckats och gjort en inspelning: https://drive.google.com/file/d/13mRGsj9S9duiWxGIYIiiUMuaASd6_O_C/view?usp=sharing