Pressmeddelande: Svea hovrätt ger Naturskyddsföreningen rätt

2012-11-19: Naturskyddsföreningen i Härryda överklagade i våras ett beslut i mark-och miljödomstolen att inte ge föreningen rätt att överklaga ett beslut kring grävningar i en värdefull naturmiljö vid Örtjärn i Mölnlycke. Svea hovrätt ger dock nu Naturskyddsföreningen rätt och upphäver mark-och miljödomstolens beslut och ärendet återvisas för fortsatt handläggning. Grävningar pågår dock för fullt i området efter att Härryda kommun vägrat avvakta den pågående rättsprocessen.

Efter Svea hovrätts dom, som nu ger Naturskyddsföreningen rätt att överklaga, kommer nu sakfrågan prövas -om det var rätt av länsstyrelsen att tillåta exploatering för dagvattendammar i ett område med fridlysta och hotade arter. Härryda kommun som ansvarar för området har dock redan påbörjat grävningar i den värdefulla naturmiljön vid Örtjärns strand trots tidigare vädjan från Naturskyddsföreningen att avvakta den pågående rättsprocessen. Naturskyddsföreningen har nu, efter att fått rätt i överklagandefrågan och ärendet återvisats till mark-och miljödomstolen, begärt att domstolen stoppar pågående åtgärder.

-Sveahovrätts beslut att öppna upp för ökade möjligheter för miljöorganisationer att begära överprövningar av myndighetsbeslut är mycket viktigt och ett stort steg framåt i miljöfrågan. I detta fall har dock beslutet en bitter eftersmak då kommunen påbörjat grävningar i det värdefulla naturområdet trots att den rättsliga prövningen av åtgärderna inte är klar. säger Michael Nilsson ordförande i Naturskyddsföreningen i Härryda.

Kontaktperson:

Michael Nilsson