Debattartikel i GP: Förstärk vårt strandskydd

”Vi är oroade. Våra unika kuster och rika skärgård är en enorm tillgång för Bohuslän. Alla kan vandra längs stränder och betesmarker, fiska krabbor med barnen eller ta ett dopp från en klipphäll. Den tillgången förstörs nu av hus på konstiga ställen och söndersprängda berg.”

Den 10 april hade kustkretsarna i Bohuslän en debattartikel i Göteborgsposten angående strandskyddet.

Strandskyddet har utretts på grund av problem med kommunala dispenser. Som ett exempel har Tjörns kommuns majoritetsgrupp (FP, M, KD, C och SB) i ett remissvar föreslagit att strandskyddslagen ska avskaffas helt. Det pågår en mobilisering av kommunpolitiker för sådana ståndpunkter i Bohuslän. Exploatörerna vädrar morgonluft. Kommunpolitikerna tycker att de vet bäst var det ska byggas. Men vi i Naturskyddsföreningens kretsar längs Västkusten har länge sett hur allt fler miljöer förstörs. Det har blivit allt svårare att nå stränder och natur.

Vi är oroade. Våra unika kuster och rika skärgård är en enorm tillgång för Bohuslän. Alla kan vandra längs stränder och betesmarker, fiska krabbor med barnen eller ta ett dopp från en klipphäll. Den tillgången förstörs nu av hus på konstiga ställen och söndersprängda berg. Därmed försvåras för den allt viktigare turismen, för alla som vill kombinera kulturupplevelser med att vandra, cykla, paddla eller ta sig fram med båt på Västkusten.
Stärkt skydd

Vi anser att det krävs ett stärkt skydd i lag för att förvalta de värdefulla stränderna. Strandskyddet behövs också för att skydda det rika djur- och växtliv som finns där vatten möter land.

Det sägs att bostadsbyggandet försvåras av strandskydd. Men den som vill bygga bostäder har gott om byggbar mark utanför skyddsområdet, också mycket nära havet. Däremot skulle en ökad exploatering av stränderna missgynna oss som redan bor här, särskilt i samhällena nära havet.
Bra strandskydd leder till attraktiva stränder. Det stärker Västkustens konkurrenskraft, lockar besökare och ger oss som bor här en god livsmiljö. Vi uppmanar kommunerna och andra beslutsfattare att verka för ett stärkt strandskydd, både i lagstiftningen och, framför allt, i praktiken.

Sverker Molander, Inge Löfgren, Stig Johannesson, Ulla Buhr, Sten Westerström, Ulf Nilsson, Bo Magnusson, Boel Lanne

Naturskyddsföreningen: Tjörn, Lysekil- Munkedal, Kungälv, Orust, Tanum, Stenungsund och Öckeröarna

Dagen därpå hakade ledarredaktionen på med en ledare om att bevara strandskyddet.

För närvarande håller Länsstyrelsen i Västra Götaland på med en översyn av ett utvidgat strandskydd. Det är på många sätt ett steg tillbaka från de regellättnader som kom för några år sedan och som syftade till att förenkla för inlandskommuner med lågt exploateringstryck och mycket sjönära mark att locka till sig fler boende. Tanken då var inte att regeländringarna skulle utnyttjas för att öka byggandet längs Bohusläns stränder, eller på andra platser där det redan sprängts bort för mycket berg och satts upp för många höga staket längs vattenlinjen. Så har tyvärr skett. Därför agerar myndigheterna.

Att värna strandskyddslagen, som i princip en förlängning av allemansrätten, är oerhört viktigt. Utan den riskerar stora delar av landets kustområden gå förlorade för såväl människor som djur– och växtliv. Allt för hårt exploaterade stränder är negativt både för turister och åretruntboende. Havet med möjlighet för vem som helst att fiska krabbor, vandra längs strandkanten och njuta av att sitta på en klippa i solnedgången är Bohusläns största tillgång. Det förstår de flesta människor. Men inte alla.
Strandskyddet befinner sig nämligen under ständig att attack ifrån en ohelig allians mellan kortsynta kommunpolitiker och byggbolag som menar att strandskyddslagen hotar utvecklingen av Bohuskusten. Något som inte stämmer. Precis som representanter för Naturskyddsföreningen skriver i en debattartikel i torsdagens GP, finns det gott om byggbar mark utanför skyddsområdet.

Bland de som i dagsläget tagit täten i den ogenomtänkta kampen mot strandskyddet finns kommunalrådet Martin Johansen (FP) och den övriga majoriteten på Tjörn. I ett remissvar med anledning av Naturvårdsverkets och Boverkets översyn av utfall och tillämpning av de nya strandskyddsreglerna skriver Tjörnpolitikerna, att de helst vill se att strandskyddslagen rivs upp helt och hållet. I stället anser de att kommunerna i en översiktsplan bör tillåtas att peka ut vilka områden som bör skyddas. En sämre lösning med ökade risker för jäv, orättvisor och förlust av stora delar av en unik skärgård är svår att hitta.

Trevlig läsning!