Naturskyddsföreningen i Göteborg: ja till trängselskatten för miljöns skull

Den 14 september är det inte bara val till riksdag, landsting och kommun, i Göteborg röstas det också om trängselskatten.

I en debattartikel på Göteborgs-Postens hemsida skriver Helena Norin, ordförande Naturskyddsföreningen i Göteborg, och Gustav Sjöblom, trafikgruppen, om varför en bör rösta ja till trängselskatten för miljöns skull.

Debattartikeln hittar du här.

Besök gärna Naturskyddsföreningen i Göteborgs hemsida: goteborg.naturskyddsforeningen.se

Trängselskatten minskar trafiken på just de platser och vid de tidpunkter då behovet är som störst. De alternativa lösningarna på miljö- och stadsbyggnadsproblemen i Göteborg är betydligt mer smärtsamma. Ett Ja till trängselskatt bör därför ses som en av många insatser för att långsiktigt bygga en hållbar framtid för oss och vår stad. Det gäller i första hand inom fem miljöområden:
Fem viktiga områden

1. Klimatet. Ja till trängselskatt bidrar till att lösa vår samtids största utmaning – klimatfrågan. Beräkningar visar att trängselskatten har minskat koldioxidutsläppen i Göteborgsregionen med 2,5 procent eller 43000 ton jämfört med om trängselskatten inte hade funnits.

2. Luftmiljön. Göteborgs stad har sedan länge svårt att klara kraven på acceptabla halter av luftföroreningar, framför allt kväveoxider, med stora folkhälsoproblem till följd. Efter trängselskattens införande har utsläppen av kväveoxider minskat generellt och på innerstadens gator med så mycket som 16 procent. Troligen har trängselskatten även positiva effekter på halterna av partiklar och kolväten.
3. Ljudmiljön. Buller är ett stort men ofta bortglömt miljöproblem som påverkar hälsan negativt genom stress och hjärt-kärlsjukdomar och skapar oattraktiva stadsmiljöer. Trängselskatten har minskat trafikbullernivåerna i centrala Göteborg och generellt gett bättre ljudmiljö i Göteborgsområdet.

4. Ökat resande med kollektivtrafik och cykel. Det finns sedan länge en strävan i Göteborg att öka andelen resor med kollektivtrafik, gång och cykel. Trängselskatten är viktig för att göra dessa färdmedel mer attraktiva. Under det första året med trängselskatt ökade kollektivtrafikresandet i Göteborgsregionen med 10 procent och cyklandet med över 20 procent. Detta är en trend som sannolikt kommer att fortsätta om vi röstar Ja.
5. Stadsutvecklingen. Trängselskatten bidrar till en positiv stadsutveckling. Med trängselskatt kan Göteborg byggas tätare, mer blandat och grönare.

Inget vi kan välja bort

Miljöproblemen i Göteborg är inget vi kan välja bort. Våra val och åtaganden ska bidra till att uppfylla nationella och globala miljökrav och mål. Att biltrafiken i Göteborg och Sverige, av klimatskäl, behöver minska med åtminstone 20 procent, pekas ut i Trafikverkets klimatscenario, av utredningen om fossilfri fordonstrafik och i Göteborgs trafikstrategi. Vad gäller luftmiljön fälldes Sverige 2011 i EU-domstolen på grund av olagliga halter av luftföroreningar, bland annat i Göteborg.

ANNONS

För att uppfylla miljömålen och respektera lagstiftningen behöver vi bygga bättre bilar, skapa nya drivmedel, nya kommunikationssystem, investera i infrastruktur för kollektivtrafik, gång och cykling, bygga tätt, blandat och på rätt ställen, effektivisera parkeringen, samordna godstrafiken och anpassa hastigheterna i staden. Men det räcker inte utan trängselskatt. Om inte trängselskatten finns kvar kommer dessa åtgärder att behöva kompletteras med betydligt hårdare och obekvämare begränsningar i vår rörlighet.

Så när vi går till valurnorna den 14 september, rösta Ja till trängselskatt. Rösta Ja för miljön och för tillgänglighetens skull.

Helena Norin

Naturskyddsföreningen i Göteborg