Välkommen på upptakt i Göteborg för årets ekokampanj!

Har du länge velat göra en konkret insats för miljön men inte vetat hur? Eller vill du bara lära dig mer om ekologisk mat med extra fokus på kaffe och bröd och deras påverkan på miljö och natur? Välkommen på regional upptakt för Miljövänliga Veckan!

Ekofika

Miljövänliga Veckan är Naturskyddsföreningens traditionsenliga storsatsning under vecka 40 varje år. Målet är att sätta en viktig konsumentfråga i rampljuset. Tidigare år har vi fått folk att skippa scampin, köpa schyssta bananer, käka mer vego och välja eko.

Nu kraftsamlar vi för tredje och sista året med kampanjen #byttilleko I år är det fikapausen som står i centrum med kaffe och bröd. Kaffe är en av världens mest besprutade grödor med stora konsekvenser för natur, miljö och människor. Svenskarna är samtidigt ett av världens mest kaffedrickande folk och nu vill vi få fler att välja eko och hjälpa till att rädda miljön på de platser kaffet odlas. Det är fortfarande rätt skralt med de ekologiska alternativen i brödhyllan – och jordbrukarna behöver vårt stöd för att våga ställa om till eko, därför vill vi också kampanja om ekomackor till kaffet!

Upptakten är ett tillfälle att lära sig mer, träffa andra intresserade, få idéer och planera aktiviteter. Upptakten är gratis för Naturskyddsföreningens medlemmar, andra betalar för fika/mat. Eller hellre, bli medlem på plats.

Ekocentrum, Aschebergsgatan 44, Göteborg
Söndag 30 augusti kl. 10-15 (senast)

Anmälan görs till
emma.schutt at naturskyddsforeningen.se