Ägodela – årets bok 2016 är här!

Ägodela – Naturskyddsföreningen lanserar en bok och nytt begrepp. Människors konsumtionsmönster håller på att ritas om. Att äga prylar ger inte längre självklart status, utan ses i allt större utsträckning som slöseri med jordens resurser. Istället är trenden att hyra, låna, byta, skänka bort, köpa begagnat och att skapa gemensamma lösningar. Idag lanseras boken ”Ägodela. Köp mindre – få tillgång till mer”, som beskriver fenomenet.

Läs mer om boken och beställ den på www.naturskyddsforeningen.se/agodela och dela den gärna med någon! Och se en videosnutt om boken här.

Begreppet ägodela sammanfattar gamla och nya företeelser, affärsmodeller och redskap som har potential att vara ett snabbspår till en hållbar utveckling. Ägodela är ett kort och tydligt ord som beskriver vad det handlar om, att flytta fokus från enskild konsumtion och privat ägande till tillgång till en vara eller en tjänst. Det skulle vara roligt om ordet kom med i nyordslistan, säger Johanna Sandahl, ordförande för Naturskyddsföreningen.

Boken ”Ägodela. Köp mindre – få tillgång till mer” lyfter goda exempel på ägodelning för att påskynda en minskning av konsumtionens miljö- och klimatpåverkan. Spännande exempel ur boken:

Crowdsourcing: en metod för att lösa problem och samla in information, där många bidrar. Trafiktjänsten Waze ger vägbeskrivningar som tar hänsyn till trafiksituationen längs en rutt. Man får denna information automatiskt genom att användarna passivt levererar data till appen genom att ha den påslagen när de kör bil. Andra användare får på så sätt information om trafikstockningar och alternativa resvägar. Färre bilar i kö ger mindre utsläpp.
Foodsharing: överbliven mat förmedlas via t.ex. mobilappar eller webbsidor. Den ideella föreningen Foodsharings webbsida har cirka 80 000 registrerade användare och över två miljoner besök i månaden. 1500 butiker är anslutna till nätverket där de gör upp direkt med privatpersoner om när och var det finns mat att hämta. Minskat matsvinn ger mindre miljöpåverkan.

Klädbyten: utöver klädbytardagar och etablerade köp- och säljmarknader har nya digitala plattformar börjat dyka upp. Rentez-Vous gör det möjligt för Parisbor att hyra ut eller sälja kläder direkt till varandra. Genom att använda tjänsten får de tillgång till upphämtningsställen runt om i staden, vilket underlättar överlämning av kläderna. Via webbsidan Girl Meets Dress kan kunder i hela Europa hyra festklänningar från föregets digitala garderob. Klänningarna levereras sedan direkt hem via post. Klädbyten ger mindre miljöpåverkan.

Skribenter i boken är Mark Levengood, Johanna Sandahl, Karin Bradley, Carl-Axel Fall, Ida Nilsing, Annie Hellquist, Magnus Jiborn, Fatima Grönblad, Dan Hallemar, Bahare Haghshenas, Emma Schütt, Jenny Damberg, Martin Gelin, Emanuel Karlsten, Eva Eiderström och Maria Adervall Berglund.