Lavexkursion/kurs/inventering i Vättlefjäll – söndag 17 april

Välkommen på lavexkursion tillsammans med Naturskyddsföreningen Alingsås och Risvedengruppen!

Vi beger oss ut till Stora Gettjärnet i Alefjäll, där vi inventerar och lär oss om lavar. Som expert har vi Svante Hultengren, Naturcentrum som är en av landets ledande experter på lavar. Området som ligger på gränsen mellan Lerum och Ale har av naturskyddsföreningarna föreslagits bli naturreservat.

Samling kl. 9. vid parkeringen Brobacka, alternativt vid Kilanda kyrka kl. 9.15. Vi far sedan gemensamt vidare till en hotad skog på Vättlefjäll. Terrängen kan vara besvärlig så ta rejäla skor/stövlar och kläder efter väder. GLÖM INTE FIKA. Inga förkunskaper krävs, men tag gärna med lupp, fälthandbok och anteckningsbok. Vi håller på till ca 16.00.

Kontakt: Ingvar Andersson, 0322-71331, 070-338 01 49, b.ingvar.andersson@telia.com