Brobyggardag i Lommeland, Strömstad, 7 juni

Välkommen till en intressant skogsdag med många tillfällen till diskussioner!

Syfte: att skapa möjlighet för skogsägare i Sverige och Norge och Naturskyddsföreningen/ Naturvernforbundet att diskutera synen på skogs- och naturbruk.

Tid och plats: Den 7 juni 2016, start kl. 09.30 avslutning ca 15.00 på Tånga gård (Tånge 3) i Lommeland, Strömstad.

Program: Bygga villor och höghus i massivträ, går det? Bra för skogsgårdens lönsamhet och för klimatet? Bjørn Lier från Trebruk informerar.

Markskoning vid huggning. Bengt Svan från Södra Skogsägarna berättar och demonstrerar hur Södra gör.

Hyggesfritt skogsbruk. Kan detta vara ett alternativ till kalhyggen/flatehugst? Vilka skogstyper passar detta? Olika metoder? Amna Krupic och Marianne Karlsson från Skogsstyrelsen i Sverige informerar och visar olika typer av skog – nyhuggen och 5 år gammal hyggesfri huggning.

Enkel förtäring och kaffe serveras och därför behöver vi anmälan senast 2 juni till:

firmapost@glommen.skog.no tel: 0047-908 11 397

birgitta.t.karlsson@gmail.com tel: 0708-66 66 14

lk.georgsson@telia.com tel: 0526-142 37, 0706-77 36 86

Vägbeskrivning Sverige: Kör E6 norrut, tag av vid avfart nr 113 Hogdalsmotet, vid Hogdals kyrka tag av mot Hälle, efter ca 10 km tag av mot Svarte Jan och Lommelans kyrka. Parkering vid kyrkan.

Från Norge: Kör till gamla Svinesundsbon, vid rundkørslen vid Svinesunds Köpcentrum tag av mot Hälle, Näsinge. Efter ca 7 km tag av mot Svarte Jan och Lommelans kyrka. Parkering vid kyrkan.

Glommen SA
Regionsjef Thorvald Grini