Sommarseminarium: Agenda 2030 – FN:s hållbarhetsmål och Learning for Change, Ed i Dalsland 19-22 juni

blad

En grundläggande hållning i RCE Västra Götaland är “Vi vet inte…” Tillsammans utforskar vi hur vi kan skapa ökande hållbarhet genom att agera och att reflektera och lära tillsammans. På så vis bygger hela RCE VG på ”ensemblelärande” eller ”deltagarbaserad aktionsforskning”. Under årets sommarseminarium är det just detta som vi vill lägga fokus på under seminariets andra del ”Learning for Change” – att lära tillsammans av våra erfarenheter. Syftet är att extrahera de viktigaste lärdomarna och insikterna från erfarenheter av att verka för hållbarhet t.ex. i RCE- projekt. Vi vill bli klokare tillsammans och öka kapaciteten att transformera utvecklingen till att bli hållbar.

Läs mer i inbjudan här!

Regional Centre of Expertise är instiftat av FN för att stärka ”Årtiondet för lärande för hållbar utveckling” genom att ett antal regioner runt om i världen höjer ambitionsnivån och går före. I dagsläget finns drygt hundra områden i världen. FN godkände RCE Västra Götaland i december 2012.
Vi är en samling erfarna såväl som nytillkomna aktörer som genom RCE Västra Götaland vill driva arbetet med lärande för hållbar utveckling framåt i vår region. Vi är kritiska till hur långsamt och ineffektivt utbildningsinstitutioner, politiken och andra samhällsstrukturer tar sig an hållbarhetsfrågan!
Det handlar om att ha respekt och ta ansvar för vad vi faktiskt ser och verkligen vill åstadkomma.Vi inser nödvändigheten att lära av varandra över alla gränser och att vi med gemensamma krafter kan göra skillnad!

Mer om RCE Västra Götaland här!