Välkommen till snokläger i region Väst!

Härsjönäs, Lerums kommun 26–28 juni

Ta chansen att leva natursnoksliv några dagar i sommar! Vi snokar i naturen, hittar spår och småkryp och gör en massa roliga aktiviteter utomhus. I år håller vi till vid Lilla Härsjön i Lerums kommun. Du kan välja om du vill tälta, sova i vindskydd eller bo med enkel standard inomhus. OBS att antalet sovplatser inomhus och i vindskydd är begränsat varför vi inte kan garantera dessa.

Syftet med lägret är att vi som Natursnokar ska få snoka och ha en skön, lärorik upplevelse i fin natur tillsammans. Vi upptäckter, upplever och tar in kunskap om naturen och blandar med skapande på flera olika sätt. Dagarna är uppdelade i olika Snokpass som du själv väljer. Vi upptäcker naturen omkring oss – i strandkanten och i skogen. Vi tittar kanske på mossor/lavar och småkryp, vi paddlar, snorklar och ror. Vi leker och lär oss nya övningar. Dessutom har vi kvällar runt brasan…

Alla deltagare kan välja att ta Naturfalken, ett simborgarmärke i artkunskap för alla åldrar som du får om du visar att du kan mellan 10–20 arter i naturen. Du som vill försöka ta märket bestämmer själv om det är fåglar, träd, mossor, svampar eller något annat du vill visa dina kunskaper om.

Maten

Som vi äter under helgen är vegetarisk. Mer info om vem/vilka som lagar vår mat kommer!

Vad kan du som vuxen göra!

Har Du något du vill bidra med och lära ut? Ange detta i anmälan, vi vill gärna byta erfarenheter med varandra. Vi ser gärna att du som har lett snokgrupper innan eller gått en snokledarutbildning testar att hålla ett pass under lägret. Ange i anmälan om du kan tänka dig att hålla i ett 2 h långt snokpass för ca 5–7 barn och deras vuxna vid något tillfälle under lägret. Kanske har du något tema som du gjort eller önskar göra med en grupp riktiga snokentusiaster. Är du inte snokledare men har en naturaktivitet du gärna vill visa upp är du också välkommen att anmäla det, vi stöttar dig!

Lägerledning

Huvudledare för lägret i år är Bosse Bergenholtz och Erika Tyrberg. De är båda erfarna snok- och lägerledare och också kursledare på flera av de snokledarutbildningar som hålls runt om i landet. OBS att vi behöver många snokledare för att lägret ska bli av, så tveka inte att anmäla ditt snokpass!

Maja Ryberg, verksamhetsutvecklare på Kansli Väst kommer agera allt i allo och är även ansvarig för lägrets administrativa del.

För vem?

Lägret riktar sig till medlemmar i Naturskyddsföreningen region väst och deras barn/familjer. Alla barn ska ha en vuxen med sig, men alla vuxna som ska hålla i ett snokpass behöver inte ha ett barn med sig.  Lägret och majoriteten av aktiviteterna är bäst lämpade för barn mellan 5–12 år. Barn i andra åldrar är välkomna efter bästa förmåga.

När?

26–28 juni 2020. Lägret börjar med drop-in från kl. 15.00 fredagen den 26 juni. Kom gärna då och installera er och sätt upp ditt eventuella tält. Kl. 18 börjar vi med en startsamling för lägret, efter det fortsätter kvällen med brasmys. Lägret är slut kl.15.00 söndagen den 28 juni.

Var?

Lägergården ligger i Härskogenområdet ett par mil öster om Göteborg vid Lilla Härsjön i Lerums kommun. Man tar sig hit via Härskogsvägen mellan Lerum och Härryda.                                                                                                            Härsjönäs ligger nära tågstationen i Lerum, dit tar man sig lätt med tåg från Göteborg. På https://www.vasttrafik.se/ hittar du alla avgångar. Från Lerum tågstation ordnar vi gärna med samåkning då man behöver ta sig med bil sista biten fram till lägergården.

Länk till Härsjönäs hemsida

Länk till Eniro

Pris

Hela lägret kostar 300 kr/vuxen och 100 kr/barn. I priset ingår mat och tältplats samt alla kursmoment. Eftersom lägret är starkt subventionerat utgår ingen reseersättning.

Anmälningsavgiften betalas in till Södra Älvsborgs Länsförbund på BG 444–3198, märk din inbetalning med ”Snokläger”. Senast den 1 juni vill vi få in din betalning.

Vill du också leva Natursnoksliv?

Anmäl dig till detta unika Natursnoksläger via länken här

Senast den 30 april vill vi ha fått in din anmälan. Antalet deltagare är begränsat till 40 personer. Först till kvarn gäller! En reservlista kommer att finnas. Om avanmälan sker senare än två veckor före kursens start betalas inte anmälningsavgiften tillbaka utan särskilda skäl.

Kontakt

Vid frågor, kontakta Maja Ryberg på Kansli Väst: kansli.vast@naturskyddsforeningen.se, tel. 0723-097989

Mer information om Natursnokarna finns på Naturskyddsföreningens interna forum Naturkontakt under rubriken Natursnokarna. Eller ta en titt på hemsidan

Information med anledning av den pågående Coronapandemin

Vi följer noga utvecklingen av det pågående Coronavirusutbrottet och tillämpar de råd som ges av Folkhälsomyndigheten för att begränsa spridning av smittan, samt riktlinjer från vår Riksorganisation. Då vi kommer vara under 50 personer, mestadels utomhus och det är tre månader kvar till lägerstarten väljer vi att bjuda in då vi hoppas att läget är ett annat då. Under lägret kommer vi hålla god handhygien, och vi uppmanar alla som känner minsta förkylningssymptom att stanna hemma. Förkylningssymptom räknas därför som ett giltigt skäl för att få lägeravgiften tillbaka. Om lägret på grund av ändrade förhållanden skulle behöva ställas in får samtliga anmälda sina inbetalda lägeravgifter tillbaka. Vi håller er givetvis uppdaterade under våren!