Ett kliv framåt i coronatider

När många andra ställer in sina arrangemang ordnar Naturskyddsföreningen i Herrljunga vårpromenader med start på söndag. – Utomhus kan man hålla avstånd, säger Barbro Johansson.

Evenemangskalendrar och aktivitetsprogram har blivit tunna historier i coronavirusets framfart. Men någonstans måste livet få fortgå ändå, och ren passivitet är inte heller nyttigt för folkhälsan.

Ett arrangemang som inte tänker låta sig stoppas av corona är Herrljunga Naturskyddsförenings vårpromenader som inleds på söndag.

Under rubriken ”Möt våren i kommunens alla hörn” arrangeras promenader under mars och april. Första promenaden startar på Harabergets parkering och går längs Nossan till Kullingsvik och Orraholmen.

– Det tar runt två timmar inklusive fika. Promenaden är inte jättejobbig men den är inte rollatorvänlig. Man får vara i hyfsad form, säger Barbro Johansson, medlem i föreningen.

Hur har ni resonerat om corona?

– Vi kommer inte att avvisa folk utan det handlar om att hålla avstånd. Utomhus är risken för smitta mindre. Man tar med eget fika och så behöver man inte sitta bredvid varandra, säger Barbro Johansson.

Och det är nyttigt att vara ute!

– Ja, man mår bra av det och det här handlar också om den psykiska hälsan. Det är alldeles utmärkt att vara ute, du kan ta en promenad eller jobba i trädgården.

Promenaden går till Orraholmen som blivit en het potatis i kommunen, där Naturskyddsföreningen velat trycka på mot avverkningsplaner. Barbro Johansson konstaterar att området är värdefullt för Herrljungabor.

– Orraholmen används väldigt mycket, här är det alltid människor som promenerar och joggar. Det ligger nära tätorten och är en stor resurs.