Naturskyddsföreningens synpunkter på förslag till nytt beslut samt utökning av naturreservatet Ekliden

Yttrandet som är inskickat till Länsstyrelsen har skrivits av Risvedengruppen.* De svarar för remisslistans tre instanser i Naturskyddsföreningen, Kansli väst, Naturskyddsföreningen i Ale och Risvedengruppen själva.

1. Risvedengruppen tillstyrker reservatsförslaget avseende ändamål och benämning.
  2. Risvedengruppen avstyrker däremot de förslag till ändring av föreskrifterna enligt det i texten bifogade citatet.

Några av föreskrifterna har omformulerats och kompletterats -……………………..Länsstyrelsen anser att detta utgör sådana synnerliga skäl som krävs enligt miljöbalken för att ersätta det gamla beslutet om naturreservatet med ett nytt beslut.”

Risvedengruppen ser inga skäl att tillåta de omnämnda aktiviteterna och avstyrker sålunda bestämt de föreslagna ändringarna av reservatsföreskrifterna.

Hopkoppling med biotopskydd

Risvedengruppen föreslår att en mindre remsa (ca 1.5 ha) inkluderas i det blivande reservatet som ger en mer sammanhängande struktur av vikt för områdets helhet.

Vision för framtiden

Risvedengruppen har under många år  arbetat för att få till en ändamålsenlig reservatsstruktur som inkluderar samtliga värdefulla naturområden inom området Ekliden-Röda Berget-Skogen som då också inkluderar värdefulla kulturmarker. Bilagt finns en avsiktsförklaring avseende en framtida utvidgning som kan skapa ett större väl fungerande reservatsområde, något som är viktigt för den biologiska mångfalden inom området.

Du kan läsa hela remissvaret här: 201101 dnr 511-37037-2018 Naturskyddsföreningen om Ekliden (1)

Bilaga till svaret hittar du här: 201101 Bilaga dnr 511-37037-2018 Naturskyddsföreningen om Ekliden (1)

*Risvedengruppen har funnits i 16 år och består av ett antal skogsaktiva medlemmar i Naturskyddsföreningen boende i Västra Götaland