Dåligt väder avskräckte inte Natursnokarna

Publicerad i Strömstads tidning plus den 16 november 2020 Författare: Thomas Bennelind

Det går att hitta mycket spännande på en sandstrand – fråga bara barnen och föräldrarna i Natursnokarna. Regn och vind avskräckte inte när det vankades utforskning vid Lagunens camping.

Natursnokarna, som är gren i Naturskyddsföreningen, träffades på söndagsförmiddagen vid Lagunens camping. Mette H. Johansson är verksam i gruppen. Med sig hade hon dottern Wilma. Uttrycket: ”Det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder”, gällde i allra högsta grad när Wilma gör sig redo inför den lilla strandexkursionen.- Det känns jättebra att få komma ut i friska luften. Att det regnar spelar ingen roll. Jag tycker mest om småkryp: maskar och ödlor. Och det är för att jag tycker om att ta hand om djur, säger hon.

Dagens aktivitet, som innehåller promenader, korvgrillning och utforskning, ökar barnens kunskaper om djuren och omgivningen.

– När vi kommer ut med Natursnokarna pratar vi bland annat om allemansrätten. Det är viktigt att veta hur vi tillsammans kan ta hand om naturen. Jag tycker det här initiativet är kanon. Vi pratar också psykisk ohälsa och barns välmående. Att de får komma ut, leka och skratta är grunden till att få ett bra liv, säger Mette H Johansson.

Bakom initiativet står Strömstads kommun och Thordénstiftelsen. Träffen kom att bli en del i den pågående Hållbarhetsveckan Tillsammans.

Pelle Olausson, vd på Lagunen camping och stugor, blev kontaktad av Natursnokarna. Han uppskattar sammankomsten, uppslutningen och träffens innebörd. Senare vandrar gruppen iväg till skogen för att grilla korv.

– Vad som är roligt är när föreningar hör av sig till oss om vi vill vara med för att göra saker tillsammans. Det är en ganska ny företeelse. Annars har vi samarbete med Tjärnölabbet. Under sommaren håller vi i strandexkursioner, säger han.

Det drar ihop sig till start. Mette Johansson kallar till sig gruppen av barnen och föräldrar. Omkring 20 personer har anslutit. Träffen inleds med en namnlek innan de unga deltagarna sätter fart på stranden. Att barnen får komma utanför väggarna förebygger även mental ohälsa, menar Mette H. Johansson.

– Jag tycker det här initiativet är kanon. Att de får komma ut, leka och skratta är grunden till att få ett bra liv, säger hon.