De kämpar för sin skog

Hjobornas friluftsområde Högaliden stod inför ett nytt kalhygge, men då väcktes protester. – Vi är givetvis glada över att kommunen lyssnade och nu stoppade de omedelbara planerna på slutavverkning, säger en Ann-Sofie Olausson som ingår i föräldragruppen för förskolan i ur och skur ute.

Högaliden är för många helig mark, framför allt nu i coronatider. Många Hjobor söker sig till friluftsområdet för att motionera, uppleva skogen och naturen.
Fast i dagarna har kommunen haft planer på att börja avverka skog precis vid entrén till området, vid Högalidens nya grusparkering och norrut mot kraftledningsgatan. Något som fick föräldragruppen på förskolan ute att mobilisera motstånd och försöka stoppa planerna på ett kalhygge.
– När föräldrarna fick veta vad som skulle hända, och i vilken omfattning, blev det ett uppvaknande, säger pedagog Emma Berg.

Flitiga skogsgäster
Några som nämligen är flitiga skogsgäster på Högaliden är småttingarna på förskolan ute.
Varje vecka tar de 24 förskolebarnen med personal bussen från Hjo mot Korsberga för att hoppa av vid hållplatsen Högaliden. I samlad trupp traskar de sedan mot sin oas på Högalidshöjden.
Detta är en av veckans stora höjdpunkter med lek ute i det fria, titta efter djurspår och kolla läget i myrstacken.
– Detta är jätteviktigt för oss, att kunna vara här i skogen. Vi har hittat en perfekt lägerplats där vi trivs och som är lättillgänglig, berättar Emma Berg och fortsätter:
– Vi lär barnen allemansrätten och att värna om skogen och djuren.

Bakslag på förra platsen
Fast förskolan har varit med om tidigare bakslag. För ett par år sedan, när förskoleverksamheten drog i gång efter sommaruppehåll, var det dags att bege sig till Högaliden och den dåvarande lägerplatsen, men som visade sig hade försvunnit och blivit ett kalhygge.
– Vi visste ingenting, konstaterar Emma Berg.
Förskolan hittade sedan en ny hemvist i den djupa skogen, men som nu ligger i det aktuella området för avverkning.

Stopp efter protester
Skogsavverkningen skulle egentligen vara i full gång nu, men efter föräldrarnas protester via tidningsinsändare, namninsamling och kontakt med kommunens tjänstemän har allt stoppats tillfälligt. Föräldragruppen, med hjälp av Naturskyddsföreningens lokalavdelning, vill nu att kommunen helt avbryter planerna på slutavverkning. De hänvisar till kommunens miljömål om ”Hållbart brukande av skog och odlingslandskap”.
– Vi vill att hela det aktuella skogsområdet sparas som skog, men att man givetvis tar ner de mest angripna träden genom plockhuggning, utan skogsmaskiner, med utgångspunkt i de lokala förutsättningarna och i första hand med naturlig föryngring. Detta ger en skiktad blandskog utan kalhyggen, upplyser Ann-Sofie Olausson.

Otillräcklig dialog
Kommunen meddelar via hemsidan om att många hört av sig och pausar därför med avverkningen av skog på Högaliden.
”Den dialog vi haft har visat sig vara otillräcklig för att fånga in alla nödvändiga perspektiv. Därför har vi beslutat att avvakta med avverkningen för att samla in fler synpunkter, tankar och förslag” uppger samhällsbyggnadschef Svante Andrén.

Gamla träd och röta
Hjo kommun äger 140 hektar skog varav 90 hektar på Högaliden.
Under november var det planerat att avverka 3,8 hektar med granskog på Högaliden på grund av gamla träd, röta och viss förekomst av granbarkborre.

Pedagog Emma Berg, Joar Dahlberg, Ada Olausson, Tage Harling och Per Harling var på upptäcktsfärd i Högalidsskogen.  Minst en dag i veckan beger sig förskolebarnen till sin samlingsplats i Högalidsskogen. Strax bredvid lägerplatsen för förskolan i ur och skur ute finns en enorm myrstack som följs upp med stort intresse. ”Detta var vår förra samlingsplats. För ett par år sedan när vi kom hit efter sommarlovet var hela området ett kalhygge” berättar Emma Berg.