Om skogen – föreläsning och filmvisning

Hur står det till med den svenska skogen? De flesta är medvetna om att Amazonas och Borneos regnskogar skövlas, men att nästan alla Sveriges naturskogar försvunnit känner få till. Idag återstår mindre än 10 procent av Sveriges ursprungliga skogslandskap, allt annat är planterade trädplantager som inte är starka nog att klara klimatförändringarnas utmaningar, ökande skogsbränder och stormar. När våra skogar skövlas drabbar det oss alla.

Anders Tullander, samordnare för Naturskyddsföreningens regionala skognätverk berättar historien om det svenska skogsbruket och hur det för alltid har förändrat det svenska landskapet. Vi visar kortversionen av Fältbiologernas film ”Om skogen”.

Eventet är helt digitalt och gratis. Det passar både dig som kan mycket, lite eller inget. Ett tillfälle att mötas oavsett om du är intresserad av klimat, skog eller bara är lite nyfiken. Som deltagare behöver du inte prata och delta aktivt om du inte vill. Anmäl dig här så får du en länk dagen innan för att kunna ansluta dig: https://naturskyddsforeningen.wufoo.com/forms/z843wjn01la13w/

När? Måndag den 7 december kl. 19:30 – 20:30

Frågor? Mejla till kansli.vast@naturskyddsforeningen.se

”Om skogen ” är regisserad av Peter Magnusson på Helion Film.

Omslagsbild: Roya Ann Miller

Arrangeras med stöd av Studiefrämjandet och Västra Götalandsregionen