Program för digitala föreläsningar om skogen våren 2021

Hur fungerar skyddet av skog i Västra Götaland?

Föreläsare: Olle Holmstrand, Ordförande i Lerums Naturskyddsförening och aktiv i Risvedengruppen

I Västra Götaland har vi flera områden med värdefull skog, så kallade naturskogar eller värdetrakter. Skog som om den avverkas leder till att sällsynta och hotade arter minskar ytterligare eller helt försvinner då deras livsmiljöer omvandlas till kalhyggen. För att skydda dessa värdefulla skogsområden har Länsstyrelsen och Skogsstyrelsen tagit fram en ”Regional strategi för skydd av skog”. Men hur fungerar strategin i praktiken, och hur väl skyddar den egentligen skogen?

Olle Holmstrand beskriver Risvedengruppens erfarenheter av att försöka skydda dessa naturskogar. Synpunkter på strategin från ideella aktörer som Risvedengruppen har inte lyssnats till, och strategin tar inte hänsyn till ny information, vilket gör att flera värdefulla områden idag saknar skydd.

Värdefulla naturskogar riskerar att försvinna och därmed göra det ännu omöjligare att uppfylla målen för biologisk mångfald. Vi måste ändå fortsätta att begära skydd av kvarvarande naturskogar genom att inventera, dokumentera och bilda opinion. Det ska inte vara möjligt att fortsätta skogsskövlingen.

Efter föreläsningen finns utrymme för frågor och diskussion.

11 februari kl. 19:00 – 20:15 via Zoom

Anmäl dig här

Föreläsningen arrangeras med stöd av Studiefrämjandet och Västra Götalandsregionen

Allt du behöver veta för att skydda skogen – när det gäller skogsjuridik

Föreläsare: Oscar Alarik, Chefsjurist Riksföreningen

Naturskyddsföreningens chefsjurist Oscar Alarik föreläser om vilka lagar som är till för att skydda naturen, och hur man kan använda sig av dem för att förhindra t.ex. en avverkning. Han ger också konkreta exempel på både fällande och friande domar som gällt skydd av skog. Du behöver inga förkunskaper om juridik för att delta. Efter föreläsningen finns möjlighet att ställa frågor via chatten.

4 mars kl. 19:00 – 20:30 via Zoom

Förråd eller Flöde? – om skogsindustrins tankevurpa kring Skogen och Klimatet

Föreläsare: Ida Sellstedt, medlem i Skydda Skogen och Naturskyddsföreningen

OBS: Föranmälan krävs!

Ordet ”utsläpp” beskriver ett flöde; kol som tidigare varit bundet i fast form släpps ut som koldioxid i atmosfären.

För att få rätsida på frågan om Skogen och Klimatet så räcker det inte med att studera kolflöden, alltså utsläpp och upptag av koldioxid. Vi behöver komplettera bilden genom att titta på skogen som ett förråd som lagrar kol.

Skogsindustrin och dess forskare har fastnat i en klassisk tankevurpa där man blandar ihop Förråd och Flöden. Ida rätar i sin presentation ut dessa tankevurpor så att vi kan komma ut klokare på andra sidan och börja agera i vår tids ödesfråga; Hur ska vi få bort kolet från vår atmosfär?

18 mars kl. 19:00 – 20:30 via Zoom

Anmäl dig här

Artskyddsförordningen – ett verktyg för att skydda skog

Föreläsare: Michael Nilsson, ordförande Härryda Naturskyddsförening

OBS! Föranmälan krävs!

Michael Nilsson berättar om EU – domstolens beslut att ge ökat skydd för svenska arter. Han förklarar på ett lättbegripligt sätt grunderna kring hur artskyddet fungerar och hur man genom den praktiskt kan skydda skog och natur. Han ger också flera exempel på skyddade arter i vårt område, och hur man kan gå tillväga för att bevara dem och deras livsmiljö.

Michael Nilsson driver företaget MN Naturdokumenta och är ordförande i Naturskyddsföreningen i Härryda. Han har under många år arbetat med att skydda skog genom Artskyddsförordningen.

25 mars kl. 19:00 – 20:30 via Zoom

Anmäl dig här

Frågor? Kontakta Maja Ryberg på Kansli Väst: kansli.vast@naturskyddsforeningen.se