INSTÄLLT Vattenmyndigheternas remiss om vattenförvaltning

I det här webbinariet informerar vi om Vattenmyndighetens förslag på förvaltningsplan, åtgärdsprogram och miljökvalitetsnormer för Västerhavets vattendistrikt som är ute på remiss just nu. Vi diskuterar hur Naturskyddsföreningen kan vara med och påverka så att programmet blir så bra som möjligt och berättar mer om hur man kan lämna synpunkter.

Sveriges vatten är indelade i fem vattendistrikt. Vattenmyndigheterna ansvarar för vattenförvaltningen inom varje distrikt. Här i Västra Götalandsregionen handlar det om Västerhavets vattendistrikt med inte mindre än 832 sjöar och1 909 vattendrag varav ett är Sveriges längsta: Göta älv.

Just nu pågår samråd om nya förvaltningsplaner, åtgärdsprogram och miljökvalitetsnormer i alla de fem vattendistrikten för perioden 2021-2027. Alla som vill har möjlighet att tycka till om förslagen på förvaltningsplaner etc före den 30 april 2021

Deltar från Naturskyddsföreningen gör Mia Svedäng, sakkunnig för sötvatten.

Du hittar remissen om vattenförvaltning här