Välkommen till skogsdag/guidad tur på Torsö!

Mariestads Naturskyddsförening och Kansli Väst bjuder in er till sitt skogsprojekt Hållbart skogsbruk

Söndagen den 12 september kl. 11 – 15

Dagens program

11:00

Samling på Torsö vid korsningen efter bron (drygt en halv kilometer från brofästet, på avtagsvägen till Klippingsberg, se vägkarta).

11:05

Vandring till område 47, 49, 51 och 53 (se skogskarta längst ned). Vi visar platser där vi har plockhuggit grova träd men har skogen kvar.

Återskapa skogar som kalavverkats och uppnå potentiell naturlig vegetationstyp igen.

Naturlig föryngring vid randhuggning.

Skapa en störning för föryngring med förhoppning om ökad biologisk mångfald.

13:00

Lunchens tema är Ta vara på det du har. Vi bjuder på smakprovslunch från Bånges. Egen fikakorg medtages ändå, så är vi säkra på att alla blir ordentligt mätta. Ta även med egen skål, sked och kopp för smakprovslunchen.

13:45

Behåll din skog och öka värdet på din fastighet.

Barkborrebekämpning i skogar som ska vara kvar.

Var rädd om Våtmarken och fyll igen diken som avvattnar gamla våtmarker så de förblir våta.

15:00

Avslutning.

Om ni har långt att åka så kan vi ordna enkel övernattning i stugor på gården.

Föranmälan krävs! Anmäl dig HÄR

Ring till Jan Bertilsson 0706 34 84 18 vid behov av mer information, eller kontakta Maja Ryberg på Kansli Väst: kansli.vast@naturskyddsforeningen.se

Läs gärna mer om skogsprojektet på Mariestads Naturskyddsförenings hemsida