Kom med på naturvärdesbedömning och guidad skogstur i vackra Gunnebo!

Vi kommer att lära oss att naturvärdesbedöma ett skogsområde utifrån några enkla och utvalda kriterier. Vi kommer också betona skillnaderna mellan en planterad skog och en där träden föryngrats naturligt.

Vår guide Christer Johansson är fågelskådare som varit engagerad i skogen sedan 15 år tillbaka. Hans specialitet är kopplingen mellan skogsfåglars behov och den hänsyn dessa behöver i skogen. Han är expert på tjädern och gjort har en del studier av den arten. Han är engagerad i såväl ornitologiska föreningar (BirdLife Sverige, GOF) som naturskyddsföreningen (SNF Härryda).

Var? Herkulesgården, som ligger mellan Pixbo och Mölndal. Infart från Pixbovägen

När? Söndagen den 19 september kl. 09.00 – 12:00

Turen är ca 4 km, men kan kortas eller förlängas vid behov. Vi går i lätt terräng på breda, grusade stigar. Ta med fika och något att sitta på, vi pausar i ca 30 min efter ungefär halva tiden. Du behöver inte ha några speciella förkunskaper eller utrustning för att delta, men se till att ha kläder efter väder och något att sitta på.

För vägbeskrivning klicka HÄR

Du kan också ta dig till platsen med kollektivtrafiken, sök på HPL Skyttegatan i Mölndal via Västtrafiks reseplanerare. Från Skyttegatan är det ca 8 min promenad till Herkulesgården.

Antalet deltagare är begränsat till max 25 st, först till kvarn. Föranmälan krävs! Sista anmälningsdag är lördag 18 september. Anmäl dig via denna länk.