Upplev skillnaden mellan skog och skog! Välkommen på en guidad tur i Strömmarnas naturreservat.

OBS! Turen är INSTÄLLD pga för lågt deltagande

Vad är egentligen en skog? Under guidningen kommer vi att vandra kring Strömmarnas naturreservat och Bohusleden. Vi tar också några avstickare från stigen för att se hur ”skog” kan se ut i oskyddade områden.
Vi berättar om skillnaderna mellan skogsplantage och naturskog, samt hur naturen och den biologiska mångfalden påverkas av de olika skogstyperna.
Hur påverkar granplantage vår miljö i ett större perspektiv? Och hur kan man egentligen se hur gammalt ett träd är?

Våra guider Angela och Jonne är båda utbildade naturguider med stort intresse och kärlek för skogen och naturen, samt kämpar för att bevara den biologiska mångfalden.
Speciellt intresse för mossor, lavar och fåglar, vilket kan komma att spegla guidningen.

Var? Strömmarnas Naturreservat, Munkedal

När? Lördagen den 2 oktober kl. 12.00 – ca 15:00

Turen är ca 3–4 km lång och innebär en del uppför och nedför i skogig terräng, men vi anpassar turen efter deltagarnas förmågor. Ta med fika och något att sitta på, vi pausar i ca 30 min efter ungefär halva tiden. Du behöver inte ha några speciella förkunskaper eller utrustning för att delta, men se till att ha kläder efter väder och något att sitta på.

Vi möts vid kanotcentralen i Munkedal, för vägbeskrivning klicka HÄR

Du kan också ta dig till platsen med kollektivtrafiken. Från HPL Pumpbron är det knappt 2 km att gå till kanotcentralen. För avgångar och tider gå till Västtrafiks reseplanerare.

Antalet deltagare är begränsat till max 30 st, först till kvarn. Föranmälan krävs! Sista anmälningsdag är fredag 1 oktober. Anmäl dig via denna länk.