Dags att kräva alla korten på bordet av Sveaskog

Digital föreläsning med Per Jiborn, skribent och bloggare, tidigare generalsekreterare för Naturturismföretagen och aktiv i natur – och skogsskyddsfrågor, med ett särskilt intresse för Sveaskogs ekoparker.

Anmälan krävs!

Frivilliga avsättningar är en stor del av skyddet av svenska skogar. Men vad vet vi egentligen över tid om de avsatta skogarnas kvalitet och läge? Den grävande bloggaren Per Jiborn har granskat Sveaskogs naturvårdslöften här i södra Sverige. Hans historia handlar om en skogschef som berättade sanningen, och felaktig programkod på Sveaskogs karttjänst. Dessutom har det blivit anmälningar till FSC, avslöjanden om manipulerade underlag och frågor i riksdagen.

Totalt handlar det om nästan 10 000 hektar i södra Sverige som Sveaskog en gång lovade att skydda. Bedrägeriet har gömts bakom skogar som bolaget inte längre äger – och nu försöker städa bort sina tidigare löften.

Per Jiborn menar att nu måste Naturskyddsföreningen sätta ner foten. Allt ska upp på bordet, och det krävs en total redovisning av Sveaskogs naturvårdsarbete.

När? Tisdag den 8 februari kl. 19.00 – 20:30

Var? Digitalt via Zoom

Anmäl dig HÄR så skickar vi dig en länk till föreläsningen under dagen den 8 februari

Vill du vet mer redan innan föreläsningen? Då finns mycket att hämta på bloggen Naturlig reslust