Välkommen på snokläger i region Väst!

Härsjönäs, Lerums kommun 22–24 juli

Ta chansen att leva natursnoksliv några dagar i sommar! Vi snokar i naturen, leker, hittar spår och småkryp, paddlar och gör en massa roliga aktiviteter utomhus.

Vi upptäckter, upplever och tar in kunskap om naturen och blandar med skapande på flera olika sätt.

Dagarna är uppdelade i olika Snokpass som du själv väljer. Vi upptäcker naturen omkring oss – i strandkanten och i skogen. Vi tittar kanske på mossor/lavar och småkryp, vi paddlar, snorklar och ror. Vi leker och lär oss nya övningar. Dessutom har vi kvällar runt brasan…

I år håller vi till vid Lilla Härsjön i Lerums kommun. Du kan välja om du vill tälta, sova i vindskydd eller bo med enkel standard inomhus. OBS att antalet sovplatser inomhus är begränsade.

Alla deltagare kan välja att ta Naturfalken, ett simborgarmärke i artkunskap för alla åldrar som du får om du visar att du kan mellan 10–20 arter i naturen. Du som vill försöka ta märket bestämmer själv om det är fåglar, träd, mossor, svampar eller något annat du vill visa dina kunskaper om. Mer info om Naturfalken hittar du här.

När?

Fredag – söndag 22–24 juli 2022.

Drop – in från kl. 15.00 på fredagen. Då finns tid att installera sig och sätta upp eventuella tält. Kl. 18 kickar vi igång lägret med en gemensam samling, efter det fortsätter kvällen med brasmys. Lägret avslutas kl.15.00 på söndagen. Detaljerat schema med tider och aktiviteter + meny skickas ut ett par veckor innan lägerstart.

Lägerledning

Huvudledare för lägret i år är Bosse Bergenholtz och Erika Tyrberg. De är båda erfarna snok- och lägerledare som är eller har varit kursledare för snokarnas ledarutbildningar.

Maja Ryberg, verksamhetsutvecklare på Kansli Väst är lägrets allt-i-allo och ansvarig för det administrativa.

För vem?

Lägret riktar sig barn mellan 5–12 år och deras vuxna/familjer boende i region väst. Alla barn ska ha en vuxen med sig, men alla vuxna som ska hålla i ett snokpass behöver inte ha ett barn med sig. För att kunna anmäla dig till lägret behöver du vara medlem i Naturskyddsföreningen, är du inte redan medlem blir du det enkelt här.

Mat

I år är det kocken Elle Boman som står för menyn. All mat som serveras under lägret är vegetarisk eller vegansk. För den som vill få en försmak redan nu kan vi tipsa er att kolla in Elles instagramkonto Gôtt utan kôtt.

Aktivt deltagande

Det här är ett läger som skapar vi tillsammans. Vi ser därför gärna att du som har lett snokgrupper innan eller gått en snokledarutbildning testar att hålla ett pass under lägret. Är du inte snokledare men har en naturaktivitet du gärna vill visa upp är du också välkommen att anmäla det, vi stöttar dig!

Du behöver inte ansvara för att hålla i en aktivitet ensam om du inte vill.

Priser och anmälan

Kostnaden för lägret är 300 kr/vuxen och 50 kr/barn. I priset ingår mat och tältplats samt alla kursmoment. Eftersom lägret är starkt subventionerat utgår ingen reseersättning. Sista anmälningsdag är den 15 maj

Antalet deltagare är begränsat till 50 personer. Först till kvarn gäller!

Om lägret blir fullt finns möjlighet att skriva upp sig på reservlista.

Ja jag vill anmäla mig! Ta mig till anmälningsformuläret.

Lägeravgiften betalas in till NF Kansli Väst på BG 444–3198, märk din inbetalning med ”Snokläger”. Senast den 1 juni vill vi ha fått in din betalning.

Anmälan är bindande. Om avanmälan sker mindre än två veckor före lägerstart behöver särskilda skäl anges för att få lägeravgiften tillbaka.

Hitta hit

Härsjönäs ligger nära tågstationen i Lerum, dit tar man sig lätt med tåg från Göteborg. På Västrafik.se hittar du alla avgångar. Från Lerum tågstation ordnar vi gärna med samåkning då man behöver ta sig med bil sista biten fram till lägergården.

För dig som tar dig till lägret med bil finns vägbeskrivning här.

Nyfiken på lägergården? Mer info finns på Härsjönäs hemsida.

Kontakt

Vid frågor, kontakta Maja Ryberg på Kansli Väst: kansli.vast@naturskyddsforeningen.se, tel. 0723-097989

Mer information om Natursnokarna finns på snokarnas hemsida.

Eller logga in på Naturskyddsföreningens interna forum Naturkontakt

Foto: Pierre Bremell