Föreläsningsturné om biologisk mångfald

Under våren kommer Marin Emtenäs föreläsa om biologisk mångfald utifrån sin bok Tusen och 1 art. Martin är författare, föreläsare och journalist. Mest känd är han som programledare för tv-programmet Mitt i naturen, men han har även skrivit flera böcker om djur och natur för både barn och vuxna.

Vad är biologisk mångfald? Ja, egentligen allt liv, all natur där människan är en art bland miljoner andra. Men under de senaste hundra åren har vi utsatt naturen för så stora förändringar att mängder av arter pressats hårt. Ibland till randen av utrotning. Och alla dessa arter bär på sin egen historia.
Under föreläsningen ”Tusen och 1 art” berättar Martin Emtenäs om de åtta djur han beskriver i Naturskyddsföreningens årsbok Tusen och 1 art. Svenska djur som har det svårt och hotar att försvinna.

Martin visar samtidigt hur vi människor har utnyttjat naturen som omger oss – skogarna, ängarna och haven. Vi har förlorat mycket längs vägen när vi använt naturtillgångar och förändrat vårt samhälle. Vad är det vi fått istället? Offrar vi den biologiska mångfalden för någonting bättre? Vad är en art värd?

Klicka på respektive föreläsning för mer information:

Turnéplan mars:

Måndag 6 mars: Vårgårda
Tisdag 7 mars: Borås – går även att se online
Onsdag 8 mars: Trollhättan
Torsdag 9 mars: Kungälv

Lördag 11 mars: Göteborg
Söndag 12 mars: Uddevalla

Turnéplan maj:

Onsdag 3 maj: Mariestad
Torsdag 4 maj: Falköping
Fredag 5 maj: Halmstad – går även att se online

Söndag 7 maj: Falkenberg

Föreläsningarna är ett samarbete mellan Kansli Väst, Studiefrämjandet och Naturskyddsföreningens lokala kretsar.