Välkommen på Naturskyddsföreningens regionala kretskonferens Rent Vatten

Är du intresserad av vattenfrågor? Vill du göra något för miljön men vet inte vad, eller hur? Vill du träffa andra som delar ditt miljöintresse? Kom och var med på vår konferens!

Om svensk gruvdrift med Arne Müller, prisbelönt frilansjournalist och författare till böckerna Smutsiga miljarder och Norrlandsparadoxen.  Om våra viktiga vattenråd, om PFAS, och om textilindustrins (gamla) synder.

Vår nya regering storsatsar på kärnkraften, samtidigt som den gröna omställningen kräver enorma mängder mineraler. Mineraler som finns i svensk berggrund. Befintliga gruvor måste växa och nya startas, det är både branschen och staten överens om. Kommuner och regioner ser fördelar i form av arbetstillfällen och ekonomisk tillväxt, men gruvetableringar och andra industrier innebär också att kampen om marken ökar. Hänsyn till biologisk mångfald, sammanhängande ekosystem och miljöhänsyn riskerar att förbises när behovet av råvaror till den nya fossilfria industrin växer. Det är därför viktigare än någonsin att vi tillsammans arbetar för att bevara de värdefulla naturområden som hotar att utarmas genom gruvdrift och exploatering.
Konferensen äger rum på Helsjöns Folkhögskola helgen den 29/9 till 1/10
Föreläsare och program
Under helgen får du ta del av flera intressanta föreläsningar, en längre workshop om våra vattenråd och möjlighet att gå en guidad tur runt Helsjöns vackra natur. Det finns givetvis också tid för samvaro, mer utevistelse, erfarenhetsutbyte och avnjutande av god mat.Inbokade föreläsningar:Så påverkas vattenmiljön av gruvor
Mia Svedäng, sakkunnig inom sötvatten på NaturskyddsföreningenGruvbrytningen innebär allvarliga hot mot naturvärden och vattenmiljö. Både vid brytning och bearbetning av mineraler sker utsläpp av kemikalier till miljön. Dessutom läcker metaller och andra giftiga ämnen från gruvavfallet under lång tid – även efter det att gruvan är stängd. Vad händer med miljön nu när intresset för att leta mineral i Sverige ökar kraftigt, och regeringen vill snabba på tillståndsprocessen för gruvor?

Gruvnäringen i Sverige

Arne Müller, föreläsare, frilansjournalist och författare till bland annat Smutsiga miljarder – den svenska gruvboomens baksida, och den med Guldspaden belönade boken Norrlandsparadoxen – utvecklingsdröm med problem. Som journalist bevakar han utvecklingen inom den svenska gruvindustrin ur ett miljöperspektiv.

Vart vi är på väg? Arne beskriver den svenska gruvbranschen och ger exempel på vad vi sett under 2 000 – talet samt tipsar om hur man kan engagera sig i frågan och (i bästa fall) stoppa ett tilltänkt projekt.

Projekt Sanering av Viskan
Sara Florén, Projektledare Projekt Sanering av Viskan, Borås Kommun

Viskan är ett av de mest förorenade områdena i Sverige och stora mängder gifter döljer sig i dess bottensediment. Nu satsar Borås kommun på att sanera de värsta delarna. Sara Florén berättar om Viskans historia, vilka undersökningar har gjorts, vilka som görs nu och vad för slags åtgärder de förhoppningsvis ska leda fram till.

PFAS –ett av vår tids värsta miljögift?
Cecilia Hedfors, sakkunnig inom miljögifter på Naturskyddsföreningen

Hur kommer det sig att dricksvatten och livsmedel innehåller PFAS? Hör om industrin som länge mörkade hur farligt PFAS är, hur PFAS kom att finnas i många av våra vardagsprodukter och hur vi kämpar för att förbjuda alla PFAS i EU.

Workshop om våra vatten- och kustvattenråd
Peter Nolbrant, biolog och pedagog och ägare av företaget BioDivers
Anne Udd, projektutvecklare Region Halland och ägare av företaget Hållbar Idé AB

Vad är ett vattenråd, vad gör de och varför? Hur kan Naturskyddsföreningen delta, vilken roll kan vi ha och vilka möjligheter finns till samarbete?

Detta är spännande och aktuella frågor som vi kommer att berätta om och därefter prata vidare om i mindre grupper.

När?
Fredag – söndag 29/9 – 1/10 2023
Drop in och incheckning på fredag kväll från kl. 18:30, konferensen startar upp med middag kl. 19:30.
Lördagen är en heldag med föreläsningar och uteaktiviteter, med start kl. 08:30.
På söndagen avslutar vi med lunch kl. 13:15 och därefter hemfärd.
Arrangörer
Årets konferens anordnas av Naturskyddsföreningen Södra Älvsborg tillsammans med Kansli Väst.
För vem?
Konferensen är öppen för alla Naturskyddsföreningens medlemmar och förtroendevalda boende i Västra Götaland och Halland. Inga förkunskaper behövs!
Om boendet
Helsjöns folkhögskola ligger vackert belägen i sydvästra Västergötland, intill Helsjöns strand och Texelberget.
Köket har en ekologisk profil och arbetar enligt en medveten strategi med att servera årstidsanpassad, ekologisk och rättvist odlad mat. Skolan är miljödiplomerad enligt Svenska Kyrkans miljödiplomeringsprogram.Vill du veta mer om Helsjöns Folkhögskola kika in på deras hemsida

Ta sig dit
Helsjön ligger i Marks kommun i  sydvästra Västergötland på gränsen till Halland, ca 6 mil från Göteborg och Borås, 3 mil från Varberg och Kungsbacka och 5 kilometer från Horred.
På fredagen går det enkelt att ta sig hela vägen fram till Helsjöns Folkhögskola med buss 744 från Kungsbacka. På lördagen och söndagen däremot går ingen kollektivtrafik alls. Därför kan vi hämta upp dig vid/köra till stationen i Horred, Kungsbacka eller Borås, bara ange i anmälan att du behöver skjuts så kontaktar vi dig.

Kollektivtrafik
Det går pendeltåg från Göteborg till Kungsbacka. I Kungsbacka tar man buss 744 mot Horred. Det brukar ta ungefär en timme att åka från centralstationen. Du hittar resetider hos Västtrafik (obs välj hållplats Mark, Helsjön).

Tåg
Borås – Horred, alternativt Varberg – Horred,
för vidare transport med buss till Helsjön. Mer info finns på sj.se eller vasttrafik.se

Med bil: E6 norrifrån
Ta av E6:an vid Fjäråsavfarten (Tjolöholm), kör vänster mot Fjärås 500m. Sväng sedan höger vid Shellmack, mot Horred. Följ därefter skyltningen mot Horred.

Med bil: E6 söderifrån
Ta av E6:an vid Varberg norr, mot Borås (riksväg 41), Kör mot Borås fram till Horred där skylt visar mot Helsjön 5 km.

Med bil: väg 41 från Kinna, Borås
Kör söderut på väg 41 fram till Horred. Tag höger mot Helsjön (följ skylt). Interaktiv vägbeskrivning finns hos Eniro.

På skolans parkering finns laddstolpe för två elbilar.

Fre – sön inkl. mat och boende i enkelrum: 2 000 kr
Fre – sön inkl. mat och boende i dubbelrum: 1 700 kr
Fre – sön inkl. mat, ej boende eller frukost: 800 kr

Lör – sön inkl. mat och boende i enkelrum: 1 300 kr
Lör – sön inkl. mat och boende i dubbelrum: 1 200 kr
Lör – sön inkl. mat, ej boende eller frukost: 500 kr

Du anmäler dig genom att fylla i det här formuläret
Sista dag för anmälan är söndag den 17 september 2023

Anmälningsavgift
500 kr betalas in vid anmälan, den dras sedan från totalbeloppet

Avbokningsregler
Anmälan är bindande. Vid avbokning närmare än två veckor innan konferensens start debiteras 50 % av kostnaden, vid närmare än en vecka debiterar vi hela beloppet.

Betalning
Avgiften betalas in till Naturskyddsföreningen Södra Älvsborg
BG 444 – 31 98 eller Swisha till: 123 626 51 77

Kontakt