Sportlovssnokande på Ikea i Göteborg

Under sportlovet lockade Natursnokarna med pyssel på IKEA Bäckebol i Göteborg. Tillsammans gjorde vi fågelautomatare (idén snodde vi rakt av från denna artikel men Sunnesnokarna) som visade sig vara en riktigt lyckad och lagom svår aktivitet. Tillsammans med vårt quiz på vinter-i-naturen-tema öppnade den för att prata om hur djuren har det på vintern, och det blev många roliga och fina samtal! När jag ringde upp vinnarna i quizet ett par dagar senare berättade en mamma att dottern gjort likadana fågelautomatare med kusinerna helgen därpå – det är sånt som värmer hjärtat i februari!

Det här behöver du om du själv vill göra fågelautomatare:

– Rena PET-flaskor
– Rena juice-/mjölkpaket
– Kvistar (att göra sittpinnar av)
– Håltagare för pet-flaskorna (t.ex. syl, skruv, spik)
– Saxar
– Snöre
– Sekatör (att klippa sittpinnar av kvistar med)
– Häftapparat (ev.)
– Fågelfrö (barnen tyckte att det var jättekul att få fylla på matarna med en gång! Om ni gör av juice-/mjölkpaket rekommenderas dock att hälla fröerna i en påse så de inte åker ut)

För att göra en fågelautomatare av en PET-flaska: gör två motstående hål långt ner på flaskan. Här ska fåglarnas sittpinne sitta, rakt genom flaskan. Gör ett hål på vardera sidan, ett par centimeter ovanför sittpinnen, där fåglarna kan hämta maten. Tänk på att göra hålen lagom stora, beroende på vilka fågelfröer du tänker använda. Inte för små så att småfåglarna inte får ut fröerna, men inte för stora så att fröerna ramlar ut utan hjälp av en näbb. Knyt ett snöre runt halsen, fyll flaskan med frö och häng upp. Klart!