Skarp kritik mot kraftledning

Representanter från Naturskyddsföreningens kretsar i Lerum och Kungälv riktar skarp kritik i debattartikel i GP mot Svenska kraftnät och den planerade nya kraftledningen från Skogssäter i Trollhättan till Stenkullen i Lerum. Läs hela debattartikeln här.

Det statliga verket Svenska kraftnät planerar en ny 400 kV kraftledning från Skogssäter i Trollhättan till Stenkullen i Lerum. Avsikten är att detta skall ske med luftledning som vid denna höga spänningsnivå kräver en ledningsgata på minst 44 meter.

Trots massiv kritik under samråden tänker Svenska kraftnät ändå dra ledningen genom tidigare opåverkade naturområden, delvis med höga naturvärden, inte minst i Lerums och Ale kommuner. Vi konstaterar att Svenska kraftnät uppenbarligen inte tar hänsyn till inkomna synpunkter, varför dessa samråd framstår som tomma formaliteter i en skendemokratisk process.

Vi har följande övergripande synpunkter på projektet.

Behovet av den nya ledningen är oklart och bygger på prognoser om en samhällsutveckling som inte är hållbar.
Elmarknaden och elförsörjningen håller på att förändras i grunden som konsekvens av framgångsrik effektivisering och snabbt ökad elproduktion från vind och sol. Detta har nyligen konstaterats i anslutning till Vattenfalls miljardnedskrivningar. Grunden för Svenska kraftnäts önskan att bygga den nya ledningen är mot denna bakgrund sannolikt inaktuell, varför projektet kräver omprövning.

Föreslagen ledningssträckning är som helhet oacceptabel med hänsyn till påverkan på naturvärden, kulturvärden, landskapsbild, friluftsliv och människorna som berörs.

Den nya ledningen bör och kan utföras som markförlagd kabel för likströmsöverföring (HVDC). Ett sämre alternativ, men ändå avsevärt bättre än nya dragningar, är konsekvent sambyggnad med befintliga ledningar mellan Skogssäter och Stenkullen.
Samrådsunderlaget framstår som riggat för att projektet ska kunna genomföras i enlighet med Svenska kraftnäts egna intentioner. Detta intryck stärks av erfarenheterna av det tidigare genomförda projektet Stenkullen–Lindome, där Svenska kraftnät inte beaktade externa synpunkter. Svenska Kraftnät framstår sammanfattningsvis som opåverkbar aktör.

Vi representanter för Naturskyddsföreningar i det berörda området kräver att Svenska kraftnät i första hand ifrågasätter behovet av den nya förbindelsen Skogssäter–Stenkullen, i andra hand tar fram alternativ med markförlagd kabel på hela sträckningen, i tredje hand alternativ med den nya ledningen sambygd med befintliga ledningar.