Naturskyddsföreningen i Väst miljökollar kandidaterna i regionvalet

Den 20 augusti presenterar Naturskyddsföreningen i Väst undersökningen Miljökollen. Här lyfter vi fram de kandidater till regionfullmäktige som lovar att rösta för miljöbra alternativ de kommande fyra åren.

–          Miljöförstöring ligger i topp om man ser till vad svenskar oroar sig mest över. Ändå märks det inte i politiken, säger Ulla Kjellander, ordförande i Skaraborgs Naturskyddsförening.

För att få tummen upp i Miljökollen måste kandidaterna ställa sig bakom åtta påståenden. Naturskyddsföreningen i Väst vill bl.a. att Västra Götalandsregionen ökar andelen ekologisk mat och miljömässigt och socialt hållbara produkter i sina verksamheter, att Västtrafik lever upp till Bra miljövals krav för miljömärkning inom fyra år och att regionens verksamheter är till 90 % fossilfria år 2030. Undersökningen har gått ut till kandidaterna i samtliga nu sittande partier.

–          Hur många har egentligen koll på hur regionfullmäktige påverkar miljön? Att regionen äger Västtrafik och att det bara på sjukhusen serveras 3,5 miljoner måltider varje år till exempel. Här finns en enorm potential att påverka. Vi vill med Miljökollen hjälpa väljare att kryssa rätt, och samtidigt lyfta miljöfrågorna i regionvalet, säger Klara Jansson, samordnare på Naturskyddsföreningens regionkansli Väst.

För mer information, gå in på www.miljökollen.nu

Bilder hittar du på http://vastra-gotaland.naturskyddsforeningen.se/press/

Kontakt: Klara Jansson, Naturskyddsföreningens regionkansli Väst: tel 0723-097989, kansli.vast@naturskyddsforeningen.se

Projektgruppen, bestående av Gabriel Ekermo, Lina Johnson, Lisa Olaisson och Marie Steiner, nås via e-post: miljokollen@gmail.com